Hej!
Jag har genomlevt mitt första (förlängda) verksamhetsår som enskild firma och ska nu göra bokslut. Uppstår genast några frågetecken:
- Jag hade några utgående fakturor som inte hann betalas av kund innan årsskiftet, det skapades då automatiskt en kundfordran på 1510. När jag fick in pengarna nu i januari och registrerade inbetalningen så gick dock pengarna in på kassakonto 1910 och jag undrar dels varför och dels hur jag gör för att föra över dessa till bankkonto 1930. Skapar jag bara en manuell verifikation eller är tanken att de ska ligga där vid bokslutet?
- Jag hade ett reseutlägg som kunden skulle betala på fakturan som jag skickade ut innan jul och bokförde detta på konto 1681 som utlägg för kund. Nu när jag fått in pengarna i januari (kredit 3044, debit 1930) så skulle jag vilja nolla detta utläggskonto, tidigare har jag bara gjort en manuell verifikation där jag balanserat med att kreditera 1681 och debitera 3044 på själva resekostnaden. Jag vet dock inte hur jag ska tänka nu när jag fått in pengarna efter årsskiftet, ska jag nolla kontot på förra verksamhetsåret och isåfall på vilket datum, eller på detta år, eller ska jag bara låta det vara?
- Gjorde ett inköp över nätet (Netonnet) på en surfplatta den 30/1 på kort vilket gjorde att pengarna reserverades från mitt bankkonto. Då det var helgdagar så är dragningen på kontot dock dragen först 2/1 och när jag fick kvittot så stod det dessutom samma datum, dvs 2/1. Jag har skrivit till kundtjänst och bett om att få kvitto på själva orderdatumet för jag antar att jag annars är rätt kört med att kunna bokföra köpet på förra verksamhetsåret? Jag har ju en bokningsbekräftelse på mailen men antar att det är kvittot som räknas?
Som vanligt oerhört tacksam för svar!