Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Använda kvitto från Sello som bokföringsunderlag - eEkonomi

Hej hej,

Har börjat sälja en del på Tradera och använder mig av Sello.
I Sello har jag möjlighet att generera ett kvitto för varje order.
Duger detta kvittot som bokföringsunderlag.

Det innehåller köparens information, min information, vad som sålts och till vilket pris. Även eventuell moms syns.
Sen har jag lagt till "Vinstmarginalbeskattning för begagnade varor."
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Torskeye,


Jag kollade på verksamt.se gällande Verifikationer, där det står att en verifikation skulle kunna vara en kvitto, som då innehåller information om affärshändelsen. Om du har detta kvitto som en pdf på datorn så skulle du kunna ladda upp det till eEkonomi genom att gå till Inköp - Bildunderlag och Ladda upp fil där. Om det är ett papperskvitto så går det att scanna in det med Visma Scanner. 


Uppladdningen av kvittot kommer dock inte att påverka någon balans- eller resultaträkning. Detta eftersom att uppladdningen av kvittot i sig inte genererar någon verifikation med bokföringskonton i eEkonomi. Därför skulle jag tycka att det smidigaste för dig för att få med kvittot som ett bildunderlag kopplat till en verifikation som du kan skapa upp i eEkonomi skulle vara att: 


1. Skapa upp en kassa- och bankhändelse i eEkonomi på affärshändelsen, datum och belopp på försäljningen som har skett på Tradera. Du kan sedan matcha den kassa- och bankhändelsen som en Övrig insättning - Egen kontering och själv välja vilka bokföringskonton som transaktionen ska påverka. Alternativt att du skapar en manuell verifikation på det under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Du kan koppla ett bildunderlag till verifikationen som skapas för att på så sätt dels få en verifikation med bokföringskonton som påverkar din balans- och resultaträkning men du kopplar även ditt kvitto till verifikationen genom att använda kvittot som ett bildunderlag. Detta gör du genom att öppna verifikationen och klicka Kopplade bilder till höger och där koppla en bild som du har laddat upp till eEkonomi under bildunderlag. 


Alternativ två skulle vara om du från Sello kan få ut en SIE4-fil med bokföringsdata för att på så sätt kunna importera det direkt in i eEkonomi under Inställningar - import och export - SIE - import och export av bokföringsdata - ny import. 


Ha det fint!
/Theodor