Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hr konsulten
MEDLEM

Årets resultat diffar balansräkning jämfört med resultaträkning

Hej, 
jag håller på att göra klart mitt årsbokslut men får en differens mellan resultaträkning och balansräkning när det gäller årets resultat. 

Årets resultat i balansräkningen visar 313 kronor för lite. Resultaträkningen är rätt (och visar 313 kronor mer än årets resultat i balansräkningen). 

Detta är en differens från tidigare år, jag vet inte var den kommer ifrån och nu skulle jag vilja göra en manuell bokning för att få bort den, så att både resultat- och balansräkning stämmer.  Är det någon som kan tipsa mig om hur jag ska göra? 

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle behöva se både resultat och balansraporten för att kunna besvara detta. Har du möjlighet att bifoga dessa. Obs ta bort känslig information om organisationsnummer, adressuppgifter etc från rapportena innan du bifogar dem

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hr konsulten
MEDLEM

ResultaträkningResultaträkningHejhejBalansräkningBalansräkning

Hr konsulten
MEDLEM

Hej, tack för ditt svar. Jag har klistrat in informationen i tidigare meddelande.  

Vänliga hälsningar

Malin 

Hej

Utifrån de rapporterna så känns det som boköringen av årets resultat inte är bokfört med rätt belopp.

Hur ser den konteringen ut i bokföringen? 
har ni kvar ett beräknat resultat i resultat/balansrapporten?

/Joachim

Hr konsulten
MEDLEM

Hej, bokföringen visar:
Årets resultat i Balansräkningen vid periodens slut =  0 
Årets bokförda resultat i resultaträkningen är 313 kronor. 
Vad jag förstår ska inte årets resultat bokföras i bokföringen utan sker automatiskt från deklarationsprogrammet. Något har blivit fel när jag försökt rätta till diffen på 313 kronor. 

/Malin  

Hej

Om du vänder bort/Tar bort din rättning av resultatet hur blir det då med diffen av resultatet. 

/Joachim

Hr konsulten
MEDLEM

Hej, 
Årsredovisningen visar nu samma resultat i balansräkningen som i resultaträkningen. Men jag får fortfarande meddelande om obalans i balansräkningen, det fattas pengar i balanserat resultat.

313 kronor skulle ingå i balanserat resultat. De 313 koronorna skulle tillkommit 2022, dvs skulle legat i balanserat resultat. 

/ Malin  

Hej

Jag har dessvärre svårt att hjälpa dig med detta då jag inte har någon åtkomst och kan se hur det ser ut i systemen. Så måste dessvärre hänvisa detta vidare till en konsult som kan hjälpa dig på plats och se hur det ser ut i systemen.

/Joachim

Hr konsulten
MEDLEM

Hej, är det någon kunsult du kan rekommendera i centrala Stockholm?

Hej

Har inte någon personlig kännedom om de konsulter vi samarbetar med men de som du hittar via vår hemsida skall kunna hjälpa dig med detta.

https://vismaspcs.se/hitta-redovisningsbyra

/Joachim