Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zeppan
MEDLEM

Återfå moms på fakturor som ska avskrivas/krediteras?

Hejsan

 

Har en kund jag jobbat med i 10 år och som jag fortsatt kommer jobba med. Det är så att vi har kommit överens om att två fakturor som jag skickat i januari inte längre behöver betalas till mitt aktiebolag. Ena är en underleverantör till mig där de kommit överens att de fakturerar till min kund direkt istället och den andra är helt enkelt en avskrivning mer eller mindre på grund av tuffa Corona tider!

 

Då jag momsredovisar varje månad har jag ju betalt moms för dessa två fakturor redan.

Hur går jag tillväga för att "kreditera" dessa fakturor samt förstås återfå momsen på de? Behöver jag göra en rättelse till skatteverket för momsen i januari eller kan den rättelse ske på kommande momsrapportering i höst på något sätt?

Mvh

 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Eftersom ni har en överenskommelse om att fakturorna inte ska betalas (därmed inte kundförlust) så ska dessa krediteras i systemet.

 

När du krediterar fakturorna så används samma konton som du använde vid debiteringen, det gör att de automatiskt kommer läggas i debet på konto 2611 och därmed minska månadens omsättning och utgående moms.