Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ANSOHE
UTFORSKARE

Avdragen skatt på utländsk företag utan F-skatt

Vi får leverantörsfakturor av ett utländskt företag, som inte har F-skatt, gällande inhyrd personal och vad jag förstår så ska vi hålla inne 30% skatt vid betalningen.

Jag undrar hur jag ska bokföra detta på levfakturan samt hur jag redovisar detta till skatteverket.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Själva bokföringen av leverantörsfakturan blir hanterad på exakt samma sätt som om du hade fått en faktura från ett företag som är beskattningsbart. Inhyrd personal bokför i kontogruppen 68XX normalt sätt. Det är betalningen sedan som delas upp, vilket du kan läsa om här. I vissa fall skall man utöver avdraget på 30% för skatt även redovisa arbetsgivaravgifter, så detta är bra att kontrollera med Skatteverket eller en konsult så att ni får det redovisat rätt. 

Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för rådgivning hur du redovisar detta i deklarationen för bäst hjälp. Det bör dock vara så att du skall redovisa det i samband med ditt egna företags arbetsgivardeklaration och ange företagets organisationsnummer, jag kan dock tyvärr inte hitta några bra vägledning att läsa hur det skall redovisas mer exakt. 

 

Ha det fint!

Josefine