Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tegelstenen
MEDLEM

Avregistrering moms / retroaktiv hantering samfälligheter

Hej! 

Är kassör i en samfällighetsförening som på anmodan från Skatteverket och baserat på nya EU-regler momsregistrerades 2023. Pga brutet räkenskapsår har vi momsredovisat på kvartalsbasis. 

Idag kom besked från Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte är momsskyldiga. Skatteverket kommer troligtvis komma med någon form av vägledning för hur detta ska hanteras retroaktivt. 

Min fråga kanske kräver att Skatteverket hinner yttra sig men jag undrar hur vi i redovisningen kan "backa bandet"? För redovisningen framåt undrar jag också om vi måste tänka på något särskilt för att ta bort momsen i programmet? Räcker det att byta till "redovisar ej moms" i inställningarna?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej 

För att inte redovisa moms framöver så räcker det med att under Inställningar ändra till att ni inte redovisar moms och att ni eventuellt bockar ur rutan framför använd automatisk momsberäkning. genom denna ändring kommer ingen moms redovisas i systemet och momsrapporten går inte att skapa.

 

Hur det som redan är redovisat med moms skall rättas är dock en svårare fråga att svara på då allt med moms egentligen behöver rättas till så momsbeloppen flyttas till rätt intäkts eller kostnadskonto.

/Joachim