Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natanoj
MEDLEM

Avrundning av värde = stämmer inte med inventering

Hej!
Jag har en fundering inför bokslutet och min inventering.

Under 2024 lanserade jag några nya produkter, tröjor, skivor etc, och lagerförde därmed varor för ett värde av 33 475,53 - en siffra som bokföringsprogrammet bestämde automatiskt vid sin konvertering av valutor. Under december sålde jag några varor vilket gjorde att värdet i slutet av räkenskapsåret landat på 32 793,37.
Detta indikerar en försäljning på 672,16 kronor vilket stämmer överens med värdet på de specifika varor som sålts.

Mitt problem är jag på grund av avrundade värden för flera andra produkter som jag har i mitt lager, landar i att det blir en differens på mitt kvarvarande värde när jag räknar ihop det själv jämfört med värdet som bokföringen visar. Detta eftersom jag behövt komma fram till ett värdet per styck för att kunna dra av det vid försäljning, men bokföringsprogrammet tillåter endast 2 decimaler. Avrundningen bygger på runt alla produkter och det resulterar i en differens på 58,49 kronor.

Hur kan jag lösa detta på bästa sätt?
Först tänkte jag att jag bara kan ändra värdet i min egen inventering så att de 58,49 kronorna försvinner, men eftersom jag har sålt dessa varor under 2025 så kommer det resultera i att nuvarande räkenskapsår blir fel istället.

Så hur löser jag differensen på bästa sätt, så att min rapportering av inventarier och lagervärde stämmer mot bokfört värde?

Tack!
Jonatan

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du nämde konvertering av valutor i frågeställningen så låter det som det kan vara valutakursen som orsakat differensen. Så jag föreslår att du justerar det mot ett valutakurskonto.

Om lagervärdet skall justeras ner med 58,49 bblir konteringen på detta sätt.

1460 Kredit 58,49
7960 Debet 58,49

Är det så att lagervärdet skall justeras upp med 58,49 så blir konteringen istället på detta sätt.

1460 Debet 58,49
3960 Kredit 58,49

/Joachim