Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kev111
MEDLEM

Avspegling av skattekontot 1630 i bokföringsprogrammet?

Hej!

 

Jag funderar på om man verkligen ska klistra in utdrag från skattekontot (1630) till bokföringsprogrammet? Det uppstår då ett fel som jag inte kan lösa då, t.ex. om jag tar ut överskottet av pengar på skattekontot på 1000 kr till företagskontot (1930) så får ju jag en post att hantera via kontoutdraget från banken (1000 kr in). Den bokför jag som 1930 D och 1630 K. So far so good. Men sedan när jag klistrar in kontoutdraget från skattekontot 1630 så uppstår samma post en gång till att hantera, nämligen 1000kr ut från skattekontot och in på företagskontot: 1630 K och 1930 D. Saldot kan ju inte bli rätt på nåt av kontona.
Men jag inte alls klistrar in kontoutdrag från 1630 så missar jag ju poster som intjänad ränta på skattekontot etc. som behöver bokföras så att saldot stämmer.  Hur gör jag?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går att lösa på följande sätt. Bifogar en lite gif film som visar hur du skall hantera det så du bokför båda händelserna dels på företagskontot och på skattekontot i samma bokföring.

 

Det som krävs är att du har läst in både företagskontot och skattekontots händelser innan du gör den konteringen. Då kan du matcha utbetalningen från företagskontot med insättningen på skattekontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Kev111
MEDLEM

Wow, det kan definitvt lösa problemet! Tackar för lösning och informativ gif! 😃👍

Hej

Inga problem. Bara kul att jag kunde bidra med en lösning på ditt problem 🙂

Ha det fint
Joachim

Kev111
MEDLEM

En följdfråga: Det verkar inte som att det är möjligt att göra samma avstämning mellan andra konton än just skattekontot.. När jag väljer andra konton att göra avstämningen mot så kommer inte "välj bankhändelse" upp. Hur kan man göra i dessa fall, om det är överföring mellan t.ex. företagskonto och sparkonto? Bifogar bilder för att förtydliga skillnaden där.Screenshot 2023-09-25 at 12.38.34.pngScreenshot 2023-09-25 at 12.38.47.png

Hej

Läser du in kontohändelser från både företagskontot och buffertkontot? Systemet borde då ge dig en varning på det andra bankkontot om du läst in kontohändelserna där och redan bokfört händelsen från företagskontot. Det vanligaste är att man inte läser in kassa och bankhändelser för båda kontona som man för pengar mellan. Du kan alltid ta bort en händelse genom att trycka på papperskorgen ute till höger på raden.

Om du inte använder Buffertkontot till mer än att placera pengar så behöver du inte göra detta. Det räcker med att bokföra överföringarna som går till eller ifrån buffertkontot från det vanliga företagskontot precis som du visar ovan.

Du väljer överföringar mellan egna bankkonton och sedan det bankkontot som pengarna förts till eller ifrån. Då bokörs överföringen rätt mellan de två bankkontona.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim