Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avveckla enskild firma, hur gör jag med restlagret, kan jag kvitta mot eget uttag? Bokför detta?

Jag ska avveckla mitt företag och har 40 000 kr i egna insättningar och ett lager i värde 18 000 kr hur bokför om jag nu vill "köpa" ut mitt lager innan jag lägger ner företaget?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du krediterar lagerkontot, lägger till eventuell avdragen moms och bokför summan som ett eget uttag om du tycker värdet är ok.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

vilka nummer skulle du använda? Jag har inte sålt något på 1,5 år så är rejält ringrostig nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kom ihåg att inte betala mer för lagret än vad dina kunder skulle betala för detsamma (marknadsvärde) om du har försökt sälja ut ditt lager men ingen kund vill ha det så är marknadsvärdet noll och du behöver bara spara den dokumentation du har för att förklara för skatteverket varför  du anser att lagret saknar värde vid en eventuell förfrågan från dem när du har lämnat din deklaration så småningom.

Bokför
'Debet 2013 eget uttag
Kredit 1410 eller vad nu du har för benämning på kontot

Debet 4090- eller 4010 för det belopp som du tycker lagervärdet överstiger vad du är beredd att betala för lagret ( begreppet kallas inkurans och uppstår om dina grejer i lagret sjunkit i värde jämfört med vad du gav för dem när de köptes in)

Kredit 2641 för mervärdesskatten på det värde du är beredd att betala för ditt nu gamla lager

- - - - - -  - -

Räkneexempel lagret köpt för 18 000 plus moms , men du bedömer att lagret idag bara är värt 10 000 kr plus moms efter att du kollat upp aktuella priser eller fått hjälp av någon sakkunnig.

Kredit 1410     18 000 :-
Debet  4090 eller 4010  8 000  :-
Kredit  2641  2 500 kr ( moms på nettovärdet 10 000 för lagret)
Debet  2013  12 500 kr

Detta uttag på 12 500 kr skapar i sig ingen skatteeffekt eftersom det är resultatet av verksamheten som avgör eventuell skatt.
Kolla ditt resultat efter att du gjort transaktionen så ser du följande;
är resultatet minus har du ingen skatt att oroa dig över för verksamhetsåret.
är resultatet plus är den skatt och de egenavgifter du har att förvänta dig ca hälften av vinsten om vinsten inte är 6-siffrig eller större. 

Lycka till

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

om du ger mig din mailadress eller tfn nummer så hjälper jag dig med avvecklandet
Priset är ointressant för min del

Mikael

Bör ske till marknadsvärdet om det är du själv som köper det. Med marknadsvärde menar man inte inköpspris. Till annan ej närstående (typ granne) får du sälja hur billigt du vill. Bra att ha gjort rätt/smart utifall du får en fråga från Skatteverket. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

om vi säger att jag lägger på 1,2 på priset 18000*1,2=22500 på det blir det 4500 kr i moms. men måste jag betala in momsen då eller går den att dra av? Det går väl inte?
Skulle du kunna skiva vilka konton och debit och kredit, jag bör använda?

Håller med de två andra som svarat.
Vill dock ge dig en liten varning innan du avregistrerar din enskilda firma för ev. skattesmäll.
Det är viktigt att dina uttag från den enskilda firman inte överskrider den vinst som du jobbat ihop i firman och att du även kontrollerar ev. avsättningar till periodiseringsfonder o.s.v. Har haft klienter som fått betala flera hundratusen beroende på att min inte sett upp riktigt. Mitt råd är att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa till. Det finns inget sätt att undkomma beskattning. Men det kan spridas ut på flera år och på så sätt "överleva" en skattesmäll. Man kan med rätt rådgivning även minska beskattningen på det man plockat ut.

Skulle så vilja ta en revisor men dem pengarna finns inte, har inte sålt något på över ett år nu. Bara fått en massa staffavgifter på momsen för att jag glömt skicka in dem som är på noll. Har du koll på vilka konton och debit och kredit plus hur det blir med momsen, måste jag betala in den på detta?

om du lyft momsen så får du lägga moms på ditt uttag. Men jag hoppas din bokföring är ok. Annars kan det bli väldigt tråkigt. Eftersom du missat momsdeklarationer så har du redan sänt signaler till Skatteverket. Om du inte sålt för en krona så har du bara sätt in pengar och då har du kanske möjlighet att kvitta den förlusten mot inkomst av tjänst.