Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke444
MEDLEM

Avveckling av enskild firma = försäljning av lantbruksfastighet

 Ska sälja min gård med mark och fastigheter, vet hur jag ska hantera mark, inventarier osv men hur gör jag med kostnader som jag inte vet beloppet på, exemeplvis el, sopor(säljer gården 17e November) som kommer efter det datumet och i extremfallet efter nyåret 2022/23. 

 

Jag har också hyresintäkter som kommer i slutet på november. Enligt skatteverket upphör verksamheten = försäljningsdatum.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta, och om det är tillåtet att ta upp kostnader som händer efter försäljningen/avveckling har skett. Det kan hända att man får lov att hantera dem som upplupna kostnader och som upplupna intäkter gällande hyresintäkterna i och med att du inte vet de faktiska beloppen ännu. 

 

I och med att man deklarerar året efter försäljningen sker så kan det finnas möjligheter att ta upp detta i deklarationen trots att de skett efter räkenskapsåret slut samt efter försäljningen, men det får du dubbelkolla med Skatteverket då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring detta. Kanske någon annan användare i forumet har bättre koll kring detta som vill dela med sig av sina erfarenheter?

 

Du är välkommen att återkomma i tråden här med det svaret du får från Skatteverket om det kan hjälpa någon annan användare som har samma frågor kring detta.

Ha det fint!

 

Josefine