Tjena!
jag använder mig av Visma Enskild firma, fungerar jättebra, nåt jag dock noterat
som jag inte förstår mig på är i det förenklat bokslutet så kommer det upp en post
på B15 leverantörsskulder på 109.000:- men jag har bara en aktuell leverantörskuld som
skall betalas under nästa år på ca 10.000:- inknappat. om jag går igenom tidigare bokslut
så verkar en gammal leverantörsskuld på drygt 100k följa med, hur är detta möjligt?
påverkar inte resultatet vad jag kan se men varför ligger det en gammal lev skuld där, kan jag
på något sätt plocka bort den?
tacksam för hjälp!
// Daniel
kan det vara så att det är så enkelt att jag har haft fakturor nåt år som är bokförda i december
men betalda i Januari, där jag har betalt själva fakturan men glömt bort att bokföra att den är betald
i rutinen gamla leveranförsfakturor, och på sätt följt med till nästkommande år som en typ av skuld i systemet
men dem är betalda? ändå jag kan tänka mig då jag inte har några obetalda skulder till någon leverantör förutom
en på ca 10.000:- som ska betalas och bokföras jan 2025 under leverantörskulder.
Rent tekniskt för att få bort den "gamla" posten på 100.000:- som släpat med, kan jag
då gå in och göra en ny utbetalning med utbetalningstypen gamla leverantörskulder på motsvarande summa, då borde den väl
försvinna från B15 posten?
Hittade felet, nu till min fråga, hur korrigerar jag detta lättast i Visma enskild firma?
Vid årets slut så har jag använt mig av årsrutiner - Levskulder mm där fyller jag då i dom fakturor
jag har fått i slutet av året som tillhör det året men kommer betalas under början av nästa år. Så långt så rätt.
Det jag dock missat, klantigt nog, är att när jag då betalat dessa fakturor i början av året så istället för att göra rätt
dvs, Ny utbetalning och välja gamla lev skulder och där bocka i att den är betald. Så har jag alltså lyckats registrera den som
en ny utbetalning..
Felet här blir ju att jag har dragit av momsen två gånger på samma fakturor, samt registerat mer utgifter än vad som är korrekt.
i Visma enskild firma så hittar jag ingenstans där jag kan korrigera detta, det här är alltså 4-7 år sedan. Den totala summan har jag
letat rätt på och stämmer överens med vad som ligger och släpar under gamla leverantörsskulder i balansrapporten. Det här vill jag ju
ordna så att jag får rätt summa i balansrapporten samt att jag får betala tillbaka moms jag är skyldig och skatt på den summan som blivit felaktigt
registrerad. Men hur gör jag? borde ju bli rätt värdemässigt om jag till exempel slår en faktura med motsvarande summa och moms som jag markerar som betald sen, då får jag skatta på den summan och rätt moms går till skatteverket? eller går det korrigera på annat sätt?
Då balansrapporten även säger att mitt kapital i bolaget är lägre än vad det faktiskt är så borde väl min lösning ovan bli rätt?
Jag får betala in den momsen som jag har undgått att betala tidigare, skatt på beloppet, samt att när jag markerar fakturan som betald
så ökas posten "eget kapital" i balansrapporten och kommer således stämma bättre mot hur det ser ut på kontot
Hej
Då en justering av detta kommer påverka resultatet så bör du först kontakta skatteverket och höra med dem om du skall göra rättningen av detta i det år som felet uppstått och göra en ny deklaration för det året eller om du får rätta till det i 2024.
Observera att rättningen kommer öka ditt resultat med 87 200 kr och ytterligare 21 800 kr i moms kommer behöva betalas in.
Rättningen blir helt enkelt att justera det genom att bokföra bort beloppen från de konton som kosntaden bokförts mot samt 2641 ingående moms. Motkonteringen blir 2440 för att justera bort skulden.
Visar med ett exempel där allt är dubbelbokfört mot konto 5460 och 2641 och momsen på hela summan är 25%
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.