Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Zeppan
MEDLEM

Balansräkning visar nära 0 men ska vara minus 398k? - Visma eEkonomi

Bifogat bilder ifall jag förklarar dåligt

Hejsan har ett aktiebolag som jag startade under 2018

Försöker på ordning på bokavslutet och sedan årsredovisning! Har nyligen köpt tillägget årsredovisning för visma också! Har bifogat bilder på min resultaträkning o balansräkning från både visma 

Men efter att ha krånglat lite fram och tillbaka med bokslutet och låst året så visar nu beräknat resultat för 2018 (under balansräkning i visma smart) bara -0,04 vilket inte stämmer alls mot resultatet under resultaträkningen för samma period som är en förlust på -398 326,54
Balansräkning i Visma Smart för 2018-12-31






Resultaträkning i Visma smart för 2018-12-31


Balansräkningen i visma smart för 2019 visar dessutom att det vid periodens början är -0,04 också. Inkomstdeklaration 2 som jag fått ut ur årsredovisningsmodulen verkar dock visa korrekt att jag har ett underskott på 398 190kr vilket känns relativt korrekt!

och även resultaträkning i visma årsredovisning verkar visa korrekt med en förlust på -398 327kr


här är balansräkningen i visma årsredovisning


Kan inte riktigt förstå vad jag missat??
3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Börja med att ta bort de där örena: boka dem på mot resultatet i bägge led 2099 och 8999, för det skall vara noll där det nu står -0,04.  Då kommer ingående balanserna också vara noll för 2019 sedan. Hoppas det går att låsa upp året igen... och om det går att göra det, följ detta lilla råd: 

Lås inte året förrän: 
1) du har gjort inkomstdeklarationen och 
2) fått OK från Skatteverket att de godtar deklarationen. 

Så: vänta in SKV:s OK på deklarationen innan du låser. För din egen skull. Ingen kommer att komma över till dig och smiska dig på fingrarna för att du är sent ute med låsningen.

På balansräkningen när året är slut, skall det alltid stå noll där det nu står -0,04
På resultaträkningen däremot, är det riktigt att resultatet skall synas som det gör nu. Det är helt rätt...

Med vänlig hälsning Lena
Zeppan
MEDLEM

ah okej så allt är rätt alltså med andra ord förutom -0,04

Behöver jag göra ngt med omförande av förlusten för 2019? nu står det bokat som årets resultat 2099 där det är positivt 398 326,54kr under balansräkning för 2019
LW -60
UTFORSKARE

Ja just det, balanserna följer med till året efter. 

Jag låter resultatet ligga där, tills jag ska göra nästa års bokslut med årsredovisning. Då för jag om - per den första januari 2019 - summan på konto 2099 (årets resultat) till 2098 (föregående års resultat). Då blir 2099 tom och kan användas för 2019 års resultat. Sedan ytterligare ett år senare, flyttar du över det som legat på 2098 till 2091 (balanserat resultat) innan du flyttar 2099 till 2098.

Vill man göra det lite enklare för sig, kan man hoppa över mellansteget 2089 och direkt flytta summan till 2091. Då behöver man inte greja så mycket utan lägger allt på balanserat resultat direkt. De flesta gör nog så.

Med vänlig hälsning Lena