Hej
Jag behöver hjälp med bokföring återbetalning av flygplatsavgift som vi får den med uber för att de pengarna måste vi betala dem till flygplatsen sedan , de pengarna dras från kunderna på sidan när vi plocka upp dem från flygplatsen
det är så här:
konto debet kredit
1930 30986,20
4041 9444,32
2647 2361,08
2614 2361,08
1518 36837
3990 (bonus) 2869
3999 (dricks) 400
? ?? 324,52
Hur gör jag snälla?
Hej
På vilket konto bokförs själva flygplatsavgiften när du betalat den? Återbetalnignen skall bokföras mot samma konto men läggs då i kredit istället för att reducera kostnaden för den avgiften.
/Joachim
Hej
Vet inte , den här är första gången för mig att få sånt, är det något speciallt konto du kan hjälpa mig för? kan jag använda 1511.
MVH
George
Hej
Har du inte betalt något för detta i ett tidigare skede? OM det är en återbetalning så bör du först ha betalt en avgift för detta frågan är då hur den kostnaden bokfördes då?
/Joachim
Hej
Jag har inte betalt detta avgifter men det är så här att när vi plocka upp passagerare från flygplatsen då jag får min betalt resan plus en avgift där flygplatsen ska ha sedan , de avgifterna dras från passageraren som vi måste betala dem vidare till flygplatsen..
Resan kostar 350 med passageraren betala 350+80 som avgift till flygplatsen på slutet av varje vecka få vi våra pengar + de avgifterna separat som vi måste betala dem till flygplatsen.
Jag hoppas att jag förklarade rätt till er.
MVH
George
Hej
Då det är en intäkt så lägg den summan på 3999 precis som dricksen eller på 3990 som bonusen.
Har dock ett par frågor till.
1. Vad är det för kostnad som bokförs med omvänd skattskydlighet?
2. Är det inte moms på bonusen och dricksen?
/Joachim
Hej
Jag hittade ett konto som kanske anpassa den , det heter 6590
är det ok
Svar på första frågan är att Uber och bolt är inte svenska bolad och därför de säger till mig att måste lägga de serviceavgift som vi betala till dem som skatt plus och minus.
andra svar är att inget moms på dricks och bonus
Hej
Det är inte rätt konto eftersom du skall lägga beloppet i kredit och då skall det bokföras som försäljning så använd 3990 eller 3999.
6590 använder du i princip enbart när du betalar för något och i detta fallet har du fått 342,52 i intäkter.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.