Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therese 1
MEDLEM

Beskattning av ränta på ISK och tjänstepensionskonto

Hej, 

Om jag som privatperson får en ränteintäkt på mitt ISK- eller mitt tjänstepensionskonto, vilken skattesats behöver jag då betala? Är det schablon på ISK och 30% på pensionskontot? Eller behöver jag skatta ens?

Kommer företaget jag har mina konton hos betala den skatten eller behöver jag själv hålla reda på det? 

Och kopplat till samma ämne. När jag som ägare av ett AB får ränteintäkt på bankkontot, skattar bolaget för det?

Att få ränta har ju varit en ickefråga de senaste åren, därav min förvirring 🙂

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta en skatterådgivare för att få hjälp med detta för att få det bästa svaret som är anpassat för just dig och din situation. Här kan du läsa lite mer information kring det på Skatteverket. Där verkar det som att det beskattas med 30%. Detta är något som påverkar dig som privatperson och inte företaget, så länge det är konton som du står som ägare till och det är du som får eventuella utbetalningar. 

Om ränteintäkten är skattepliktig eller inte beror på vad ränteintäkten kommer ifrån, så vissa är skattepliktiga och vissa är skattefria. Jag hittade denna vägledningen hos Skatteverket som tar upp lite information kring ränteinkomster. 

Ha det fint! 🙂

Josefine