Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betald faktura saknas i bokföring vid bokslut - eEkonomi

Jag har hittat en faktura som jag glömt att bokföra. Nu vet jag inte hur jag gör med momsen...den skulle väl redovisats förra året....
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Wondewoman

Nu är jag ingen expert på detta men om du bokför enligt kontantmetoden (förutsätter att det är en kostnadsfaktura där ditt företag betalt för en produkt eller tjänst) får du bokföra den i år i stället då jag förmodar att förra året är stängt och kanske till och med att bokslutet är klart.

Om du bokför den nu – vilket är det principiellt rätta - kommer momsen att flyta upp på nästa momsrapport och blir reglerad i den momsdeklaration som följer på den momsrapporten – ja det är i varje fall vad jag skulle ha gjort – rätt eller fel.

Om du bokför enligt fakturametoden blir det lite krångligare – som nog någon annan får hjälpa till med vid behov.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka upp fakturan på förra året och
Rätta momsredovisningen.
Om fakturan betalats i år bokar du upp den som en kundfordran och krediterar samma fordringskonto i år vid inbetalning.
Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturan är betald förra året. Hur rättar man momsredovisningen i efterhand?  Gör mitt bokslut nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En momsredovisning rättar du genom  att fylla i de nya korrekta siffrorna i samma deklaration som du tidigare registrerat om du deklarerat elektroniskt på skatteverkets hemsida.
När du sedan kvitterar deklarationen skapas en ny deklaration med ny inlämnande-tidpunkt och på så sätt ser skatteverket skillnad på de två. 

Om du deklarerat på papper ringer du till skatteverket 0771-567567 och begär at få en ny deklarationsblankett dig tillsänd för den period som ska rättas, fyller i den och postar den som vanligt och då registrerar skatteverket den också som vanligt - och de nya uppgifterna syns sedan på skattekontot några dagar senare.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det är ordnat, men jag kan nu inte rätta den i Visma, så det blir fel i bokslutet istället..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur visar sig det felet?

Mikael