Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Betalt del av summan på leverantörsfaktura. Hur bokföra?

Jag har enskild firma.

Jag har betalt hälften av beloppet på en leverantörsfaktura som gäller reparation av vår bil, som jag använder i arbetet. Min man har betalt hälften.

Hur bokför jag denna betalning mot fakturan?

Undrar

Maria

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

jag förmodar att du menar att din enskilda firma betalt hälften av fakturan och din man resterande del. 

Då blir konteringen på detta sätt

1930 Kredit (företagets del av betalningen)
2018 Kredit (Egen insättning av din mans del av betalningen)
4-5-6XXX Debet (nettobeloppet av fakturan)
2641 Debet (Momsen på fakturan)

Just det, det menar jag.

Tack!

Vad menas med 4-5-6XXX?

Hittar inget konto som heter typ Inköp av tjänst i Sverige med moms.

/Maria

Hej

ett konto som passar kostnaden som börjar på siffran 4-5 eller 6 menade jag.

Om du söker på 65 och har rutan visa även inaktiva poster så hittar du de flesta konton för olika typer av tjänster som köpts in.

/Joachim

Okej, tack!

Men just kontot 'Inköp av tjänst i Sverige med moms' kommer inte upp som förslag oavsett. finns inget sådant konto?

/Maria

Hej

Det finns inget sådant konto utan du får använda något av de 65 konton som finns. Går det inte att välja något specifikt så har du konto 6590 övriga externa tjänster. 

/Joachim

Okej, tack!

/Maria

Ytterligare en fråga dök upp när jag skulle matcha med bankhändelsen:

En avvikelse på x kr måste åtgärdas. Alternativen är Delbetalning och

Välj en åtgärd. Vad ska jag välja?

Förtydligande: min man har betalt halva beloppet direkt till bilfirman, inte till mig.

/Maria

Hej

Matcha bara den summan du betalt från företagskontot mot leverantörsfakturan från kassa och bankhändelser. Väljer du åtgärd delbetalning så kommer enbart det beloppet matchas mot fakturan.

Gå sedan in under Inköp > Leveratntörsfakturor. Klicka på den fakturan som är helt betald. Välj åtgärder och registrera betalning.

I Popuprutan som kommer upp väljer du sedan annat konto och konto 2018 övriga egna insättningar och bokför händelsen.

/Joachim

Tack! fick hjälp av supporten

/Maria