- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Boka bort ingående balans för "debiterad ingående moms"
Har enskild firma och ska göra deklarationen i Visma eekonomi, dock så får jag en skatteskuld i ruta B14 som motsvarar den ingående balansen för året in på konto 2641.
Antar att jag måste boka bort "debiterad ingående moms" mot ett momskonto så dom ska ta ut varandra, hur gör jag det?
2641 Debiterad ingående moms: 4928,05:-
mvh John
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det skall bokföras bort mot konto 2650 frågan är bara om du redovisat den momsen till skatteverket. Konto 2641 borde varit noll efter att momsredovisningen gjordes i det året beloppet kommer ifrån.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Gjorde en manuell verifikation och bokade bort 2641 mot 2650, drog en ny momsredovisning, och hämtade nya uppgifter till deklarationsprogrammet, men får ändå samma resultat i deklarationen under fält B14. vad gör jag för fel?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Hur ser balansräkningen ut efter din manuella justring. Kan du bifoga bild/bilder från eEkonomi på den så jag får se hur det ser ut.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, har hittat vart felen har begåtts, det skedde under 2021 och 2022. Det var två fakturor som blev registrerade på föregående år men efter att det årets momsdeklaration var skapad, därav har ett saldo följt med på 2641...
Har gjort verifikation och korrigerat momsdeklarationen, men när jag gjorde det så kom beloppet tillbaka i deklarationesdelen på B14. Har efter det korrigerat igen med en manuell verifikation och sladot på 2641 är nu noll men momsdeklarationen är därmed felaktig...
Hur kommer jag vidare? måste ju göra en ny momsdeklaration och skicka in, men då kommer väl antagligen beloppet tillbaka...
mvh John
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då momsdeklarationen har påverkats så skall du lämna in en ny redovisning till skatteverket. Jag rekommenderar att du tar kontakt med skatteverket och frågar dem hur de vill att du hanterar detta eftersom det är så pass länge sedan.
/Joachim