Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokaföra avdrag på faktura vid vidarefakturering av hyra

Jag ihop med 3 personer hyr en lokal ,kontraktet står på mig samt hyran går till mig som jag sen vidare fakturerar till till var och en ,en 1/4 del av hyran.

Nu har vi hyrt ut lokalen till andra och fått en intäkt som jag oxå delar på 4 och drar av på nästa faktura.

Hur ska jag bokföra detta avdrag på hyresdelen.

Magnus

3 SVAR 3

Du bokför hyran som vanligt på 5010. Hyresintäkten bokar du som intäkt 3911/3912 beroende på om det är moms eller ej. Och där är det viktigt att tänka på en sak, om det är moms på hyran du betalar så får du bara lyfta den om du själv tar ut moms av dina "underhyresgäster". Och du får bara ta ut moms om din hyresgäst är momspliktig. 

Intäkten skall då vara med på din momsdeklaration rad 08 vilket är viktigt. 

Lokalhyra är i grunden alltid momsfri men man har rätt att använda frivillig skattskyldighet om hyresgästen är momspliktig. Så den delen beror lite på hur din och dina hyresgästers verksamhet ser ut. Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Accountantfromhell_singland

Mina underhyresgäster är oxå momsregistrerade företagare. Det jag undrade över var hur jag bokförde "krediteringen" som blev på deras fakturor när vi hyrde ut till 3dje part. Går det mot intäkten.

 

Hejsan. Bra där, inte alltid man tänkt på det och hamnar i lite problem. 

Bokföringen blir som jag skrev. Din kostnad bokförs debet 5010 som vanligt. Din försäljning av hyror blir då 3912 ( min kontoplan iaf) och med momsrad 08 (omsättning frivillig skattskyldighet). Momsen blir samma som vanligt 2611 (eller 2610 som en del använder). 

Det blir ju som så att du typ köper in hyror som du sedan säljer vidare. Framförallt då hyresavtalet står på dig. Lycka till!