Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra One.com-faktura fakturerad till privatperson

Hej!
Jag äger två domän + webbhotell som uteslutet används i mitt företag (HB). Jag betalade fakturan på företagskonton. Men hur blir det när jag nu ska bokföra det hela? Räcker det att jag fyller i allt som vanligt?

(På fakturan tycks One.com ligga i Danmark och har det här som VAT-nr. EU208000020.)

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Kan du se om du har blivit fakturerad utan moms enligt regler för omvänd skattskyldighet inom EU?

I tråden Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör - eEkonomi kan läsa om hur du hanterar detta om det handlar om omvänd skattskyldighet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har blivit fakturerad inkl. moms 25%. Men jag antar att det är för att jag äger domänen som privatperson men att dessa används uteslutet av mitt företag (vi skaffade domänen innan företaget var registrerat). Jag betalade sedan fakturan på företagskontot.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Okej, och detta är inget som ingår i MOSS: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/nyaregler2015foromsa...?

Om det inte ingår som MOSS registrerar du hela beloppet som en kostnad och registrerar ingående och utgående fiktiv moms på totalbeloppet, med de konton som beskrivs i tråden jag länkar till.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej,

 

Jag hittade en länk som förklarade att man bör bokföra denna kostnad som att det vore ett köp inom Sverige, om man fått fakturan utställd till sig som privatperson (vilket jag har):

https://www.momsens.se/konteringsexempel-spinnup-buysellads-one-com-doman-m-m

 

Kontering av one.com domän fakturerad till dig som privatperson:

BeskrivningKontoDebetKredit
One.com A/S (Danmark) Domän6230403 
Ingående moms (svensk)2641100,75 
Egen Insättning2018 503,75

 

Är detta inkorrekt?

 

Jag har dessutom fått fakturan utställd i GBP istället för SEK, har bett One.com om att få detta ändrat i framtiden men har inte fått svar än. Jag var tidigare bosatt i Storbritannien så det kanske beror på det.

 

Jag betalade med mitt företagskort och har bankkoppling till mitt eEkonomi, så jag matchade händelsen och då blev min verifikation såhär:
Screenshot 2020-02-20 at 13.49.12.png

Tycker detta är rätt så förvirrande så hoppas nån kan ge tips!

Med One.com så är det lite knepigt, om dom anger VAT-nummer EUxxxxxx så är detta för privatpersoner och den momsen kan inte ett företag bokföra som ingående moms utan hela kostnaden skall bokföras som kostnad.

Om du anger ditt VAT nummer till One.com så får du en faktura utan moms/VAT och skall då göra ett EU-inköp

 

Insåg precis att det står visst ett svenskt VAT-nummer på min faktura (kontaktade One.com med lite frågor och de bekräftade att de är numera registrerade i Sverige sedan november 2019). Så då antar jag att det inte borde vara några problem att bokföra som ett normalt köp inom Sverige, med svensk moms och allt vad det innebär?

 

Det verkar vara lite krångel att göra ägarbyte från privatperson till enskild firma (det kostar 12 EUR + moms och man måste dessutom fylla i en blankett och bifoga legitimation samt "a company stamp, letterhead or excerpt of the registry". Tror jag låter mina uppgifter vara som de är och fortsätter att prenumerera som privatperson, men betalar med firman och redovisar moms som vilket annat köp som helst till mitt företag.