Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra aktiekapital i nytt program vilande AB

Hej! 

Har haft ett registrerat AB sen dec 2020, körde nån vecka men sen har det har legat vilades. Vi har dragit igång igen nu och vi har bytt bokföringsprogram från Fortnox till  just Visma.  Aktiekapitalet a 25000kr bokfördes då i fortnox och sen gjordes ett bokslut från förra året från start till 31dec 2021. Sen har företaget legat vilandes ytterligare från jan 2022 fram tills nu så det är egentligen från 1/9 som vi börjar arbeta på riktigt i företaget och har då bytt till visma. 

Jag vill ju få in aktiekapitalet i bokföringen i visma så jag får rätt siffror och rätt saldo i programmet, hur gör man då? Är det bara lägga in det igen och isåfall på vilka konton ska det bokföras? Tänkte så det inte blir dumt med förra årets bokslut. 

Dom pengarna ska ju sedan hamna som en tillgång i Visma på kontot, hur ska jag bokföra dom där så dom hamnar på mitt kassakonto så saldot blir rätt där?

/Andreas 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga, vad kul att du bytt till Visma. Det bästa är om du tar ur en SIE fil från ditt tidigare program så du får med dina ingående balanser för räkenskapsåret 2020-2021, och sedan skapar räkenskapsåret 2022 och överför ingående balanserna. Då får du med dig de rätta siffrorna och eventuella händelser i det räkenskapsåret. Om du inte har möjlighet att ta ut en SIE fil så kan du följa din balansrapport och lägga in ingående balanser manuellt baserat på de siffror och konton du använt tidigare. 

Det är svårt att veta vilka konton du skall använda då det beror på vad du använt tidigare, men aktiekapital är normalt sätt mot konto 2081 och företagskontot normalt sätt mot 1930. Här kan du läsa mer om hur man lägger in ingående balanser manuellt. 

Ha det fint!

Josefine