Hej!
Jag har Swedbanks företagspaket för bankgiro, kontokort osv. Jag får en "avi" (det står avi och inget om faktura på papperet) och sedan dras årskostnaden för tjänsten via autogiro från mitt bankkonto.
År 1 bokförde jag detta som att skapa en leverantörsfaktura. Som leverantörsfakturanummer uppgav jag det datum då avin skapades.
År 2 fick jag för mig att det skulle räcka med att bara skapa en kassa- och bankhändelse där jag valde "Övrigt uttag" och "Bankkostnader". Det lät så passande.
År 3, i år, upprepade jag vad jag gjorde förra året med kassa- och bankhändelser. Och nu har jag en gnagande känsla av att jag gjort fel. I synnerhet efter att jag läste den här tråden:
Mina frågor:
1. Är det
att bokföra detta som en kassa- och bankhändelse?
2. Skulle jag lagt in det som en leverantörsfaktura istället?
3. Kan jag på något vis hamna i onåd över att jag eventuellt bokförde felaktigt föregående år?
Jag har för övrigt kontantmetoden som bokföringsmetod och använder Visma eEkonomi Smart.
Tacksam för hjälp!
om du nu blandar in ett förenklat bokslut kan du ju välja själv vilket år du vill kostnadsföra den påJag trodde att jag behövde bokföra den 2018, eftersom fakturadatumet är från det året. Men ja, jag tänker att kostnaden mer hör hemma på år 2019.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.