Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Banton
MEDLEM

Bokföra betalning före erhållen faktura från annat EU-land – samt VAT för fel bolag 😬

Hej,

 

Jag har lyckats ställa till det för mig och har två frågor i en.


När Google tar betalt för Ads så drar de pengar från ens kopplade betalkort under månaden, och skickar sedan en faktura på dragningarna samt kvarstående skuld  i slutet på månaden. Mer precist har de dragit 2000 14 okt, 3500 kr 25 okt och sedan skickat en faktura 2 nov på 6 430. Fakturan kommer från deras Irländska bolag med irländskt VAT.

Hur bör jag bokföra detta?


Dessutom noterade jag att jag fakturan är utställd på min enskilda firma med deras VAT angiven (jag håller på och går över från enskild till AB, och glömde uppdatera företagsinfon), . Men pengarna är alltså dragna från mitt AB:s företagskonto.

Hur bör jag hantera detta? Bokföra kostnaden på min enskilda firma, och låta AB:t fakturera enskilda som utlägg? 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I denna länken så kan du läsa om hur man bokför köp av tjänster från ett annan EU land. Däremot så är det ett litet problem skulle jag säga att fakturan är utställd till din enskilda firma och inte till ditt AB, eftersom det då ser ut som att det är den enskilda firmans kostnad vilket det inte är. Eftersom det är utställt till din enskilda firma, och antagligen med det VATnummer som är kopplat till det så är det bättre att du kontaktar google och be om en ny faktura med dina rätta företagsuppgifter så att allting blir korrekt. Detta både för att du skall kunna ta upp kostnaden i rätt bolag och ha korrekta underlag.

 

Om det inte går så skulle jag säga att det mest korrekta är att hantera det som ett utlägg ja, och fakturera den enskilda firman för detta samt bokföra kostnaden i enskilda firman. Du kan dock alltid dubbelkolla med Skatteverket om man ändå kan få ta upp det i aktiebolaget om man kan bevisa att man ombildar sig till AB från enskilda firma möjligtvis. I sådana fall så borde det ju gå bra att ta den enskilda firmans faktura även på aktiebolaget, men tyvärr lite osäker på den delen så bäst att dubbelkolla det. Hör gärna av dig igen i tråden om du får svar från Skatteverket så det kanske kan hjälpa någon annan användare i framtiden med samma problem.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

 

 

Tack för svar.

Pengar dras alltså innan fakturan kommer. 

Såhär: En eller flera gånger i månaden dras pengar från kortet och ett betalningskvitto (utan angiven moms) skapas per gång. När månaden är slut kommer en momsfaktura för månaden, som redogör för inbetalningarna. Oftast finns det kvar en obetalt summa, som buntas ihop med betalning för nästa månad... 

Exempel:
10 sep: -2000 på kort
25 sep: -3500 på kort
3 okt: Faktura på 6400, med utstående del 900
10 okt: -2000 kort
etc

Hur bör jag bokföra detta?

Hej igen!

 

Så länge betalningskvittot innehåller någon form av indikation att det är omvänd skattskyldighet så behövs ingen specifikation på momsen eftersom det inte skall vara någon moms på det. Så måste nästan kolla lite hur du menar med att du får en momsfaktura för månaden, för om det är specificerat moms på fakturan så låter det snarare som att företaget lagt på sitt lands moms? 

 

Återkom gärna med ett förtydligande med vad du menar med en momsfaktura så kan jag säkerligen ge dig ett bokföringsförslag på de exempel du gav. 

Ha det fint så länge!

 

/ Josefine