Hej!
Jag har fått en inbetalning från en kund till mitt företagskonto. Jag bokför enligt kontantmetoden och har enskild firma. Jag skickade ingen faktura till den här kunden, utan kunden skickade istället en avräkningsnota till mig med den utbetalade summan med momsen specificerad. Jag undrar nu hur jag ska bokföra det. Kan jag bokföra det manuellt som en övrig insättning och använda avräkningsnotan som underlag till verifikationen?
Vänliga hälsningar Johanna
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du gör precis som du själv skriver dvs bokför detta som en övrig insättning med det intäktskonto som du vill ha in intäkten på och ser till att momsen redovisas. Avräkningsnotan använder du som underlag till den bokförda händelsen.
Ha en riktigt fin dag och en trevlig helg när vi kommer så långt
Joachim
Hej
Vad bra, tack så mycket för hjälpen!
Ha en jättefin dag och helg du med
Johanna
Hej
Läs gärna in avräkningsnotan som Bildunderlag/Dokument och koppla bilden till bokförd verifikation.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Tack för hjälpen!
Johanna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.