Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Bokföra en självfaktura med ospecificerade avdrag

Hej! Jag har lite frågor kring en självfaktura som min uppdragsgivare har skickat ut till mig. Jag bokför enligt kontantmetoden och K2.

För mig blir denna faktura lite krånglig att bokföra då uppdragsgivaren ej har specificerat alla avdrag som omfattar fakturan. Beloppen på denna faktura ser ut på följande sätt.

Totalt = 64 099 kr         Moms = 16 025 kr           Att betala = 80 123 kr

 

Det som nu krånglar till bokföringen av denna faktura för mig är att min uppdragsgivare har haft vissa kontantbetalande kunder under föregående period, dessa kunder har betalt med swish direkt till mitt företag och inte via min uppdragsgivare. Kontantbetalningarna har en summa på 3113 kr inkl moms och är redan bokförda under föregående månads bokföring. Summan har nu min uppdragsgivare dragit av på månadens självfaktura utan att specificera detta. Sen har jag även en skuld till uppdragsgivaren som ska avbetalas på 6 månader genom avdrag på självfakturan. Skulden har jag tidigare lagt upp som just en skuld i mitt företag på följande sätt. 

2499 kredit = 43 750 kr                      2641 debit = 8750 kr                   6560 Debit = 35 000 kr

Denna skuld är något som min uppdragsgivare har börjat dra på månadens självfaktura, draget belopp är 35 000 kr / 6 = 5833 kr inte heller detta belopp är specificerat på självfakturan. Självfakturan är alltså på 80 132 kr medans faktiskt insatt belopp på mitt konto enbart är 71 177 kr. Jag har pratat med skatteverket som meddelat mig att det är okej för uppdragsgivaren att göra på detta sätt.

Jag har tidigare fått underlag utav min uppdragsgivare om att nämnda kontantbetalningar ska dras av från just denna  månads självfaktura. Sen har jag även underlag på ovan nämnd skuld och avbetalningsplan. Dessa två handlingar tänkte jag använda som tilläggs verifikationer på denna månads självfaktura.  

 

Jag har en vild gissning om hur jag bör bokföra detta. Jag bokför det faktiska beloppet som är insatt på mitt företagskonto med 71 177 kr, jag räknar även ut och bokför momsen på det faktiska beloppet som blir 14 235 kr. Inkomst av tjänst i sin tur, insatt belopp minus moms 71 177 - 14 235 = 56 942 kr, men då jag har en skuld som dragits av på fakturan så drar jag av skulden på följande sätt. Inkomst av tjänst  56 942 - 5833 kvar blir 51 109 kr som jag bokför som inkomst av tjänst och 5833 kr bokför jag bort på min skuld.

Så här skulle det i så fall se ut. 

1930 Debit = 71 177 kr

3041 Kredit = 51 109 kr

2611 Kredit = 14 235 kr

2499 Kredit = 5833 kr

 

Är jag helt ute och cyklar? Hur bokför jag detta i så fall?

 

Mvh Tobe 

 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Tobe!
 

Baserat på det underlag du har skickat med så bör det vara den totala försäljningen som ska bokföras.

Du konterar då enligt nedan:
 

1930 71 177kr Debet
2499 5 833kr Debet
3041 64 099kr Kredit
2611 16 025kr Kredit
3041 2490,40kr Debet (tidigare bokförd försäljning)
2611 622,60kr Debet (tidigare bokförd moms)
 

När du gör såhär så redovisas den totala försäljningen och momsen, skulden som du har avräknas och det som du tidigare har bokfört dras av.

De två understa raderna blir alltså 3 113kr totalt, vilket är det som du bokförde föregående månad när du fick pengarna inbetalt via Swish.

 

Återkom gärna om det dyker upp några funderingar så kikar vi på det en vända till!

 

Önskar dig en fin eftermiddag.

/Tinne

Tack så jätte mycket för din hjälp Tinne! 

 

Jo jag har faktiskt lite fler frågor för att kunna bokföra detta helt rätt, frågorna gäller öres och kronutjämning. Det har hänt tidigare att självfakturor från min uppdragsgivare har en differens på +-1 krona på följande sätt. Vi kan ta en tidigare faktura som exempel, beloppen på fakturan är följande.

Totalt = 30 371 kr   Moms = 7 593 kr    Att Betala = 37 963 kr   

Plussar man dock ihop totalt och moms i denna faktura så får man 37 964 kr och inte 37 963 kr, jag har frågat min uppdragsgivare om detta och fått förklaringen att detta beror på ören och att jag får bokföra bort det med kron och öresutjämning vilket jag gjorde med den fakturan. Men nu på denna faktura som jag nämnde ovan i ursprungsmeddelandet så händer det igen. 

Totalt = 64 099 kr         Moms = 16 025 kr           Att betala = 80 123 kr

Räknar man ut totalt och moms så får man 80 124 kr och inte 80 123 kr alltså en differens på 1 krona. Men sen har jag ju även swisharna på 3113 kr att ta med i bokföringen. Problemet nu är att underlaget med swisharna från uppdragsgivaren även den har en differens på 1 kr, jag har gått tillbaka och tittat på mitt bankkonto och den totala summan jag fått in, det är 3 swishar som tillsammans blir 3112 kr och inte 3113 kr som det står på underlaget. Hur hanterar jag dessa differenser?

 

Tack på förhand mvh Tobe

Hej!

 

Du kan bokföra differensen mot konto 3740, antingen i debet eller kredit beroende på vart diffen hamnar. Du behöver dock inte separera det utan du kan utgå från vad du skall betala, vilket då blir moms 16 024,6 kr ( 80 123 x 0,2 vilket blir momsbeloppet av totalen ) och resten försäljning. Att det diffar gällande ören är normalt och ingenting som du behöver oroa dig, och egentligen inget du behöver bokföra mot ett separat konto nödvändigtvis utan det går bra vilket som. Gällande swisharna så är det samma princip, dvs att det inte gör något att det diffar med 1 kr men om du vill så kan du ta diffen mot 3740 även där för att hålla det separat.

 

Ha det fint!

Josefine

Tack så mycket för eran hjälp. 

Självfakturan är nu bokförd och klar. 

 

Mvh Tobe