Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

logoped1
MEDLEM

Bokföra en transaktion, Överföring till ett räntekonto (spar)

Hej!

Vi ska skapa ett bokföringskonto som vi kan matcha med en transaktion i kassa-och bankhändelse.

Vilket konto är lämpligt?

Vi har lagt upp ett placeringskonto (typ spar) på vår bank där vi har gjort en överföring från företagskontot (1930). Ser att man kan lägga in nytt bankkonto i inställningar, Kassa och bankkonton.

Vi behöver matcha händelsen i kassa-och bankhändelse.

Har fått ränta på kontot. Hur bokför man ränta?

 

Mvh Åsa Hägg

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

För ett sparkonto använder man ofta 1940. Se till att kontot är aktivt i kontoplanen och koppla det under Inställningar. 

Räntan bokförs D1940 K8130 Ränteintäkt från omsättningstillgångar. 

Hej igen,

Det blev ett nytt konto, 1945. Räntan har gått in på Företagskontot, 1930. Skatten har väl redan dragits på räntan. Ska matcha på kassa- och bankhändelser. Hur bokför jag detta?

/Åsa

Ränta på företags konton dras ingen skatt på av banken.  Bankhändelsen bokar du som Övrig insättning, konto 8310. 

Hej igen!

När jag tittar på bokföringskonton i Visma så hittar jag 8314 som ränteintäkt! På 8130 står något om HB??

Mats

Sorry, jag skulle skrivit 8310. 8314 är för skattefri ränta på skattekontot.

logoped1
MEDLEM

1940 används redan av ett Skatte- och momskonto. Senaste transaktionen var 2015.

Vad föreslår du att jag gör?

 

Tack på förhand /Åsa

AnnicaL
CHAMPION

Har ni ett speciellt konto kvar som ni sparar undan pengar till moms o skatt på? I så fall kan du skapa ett nytt bokföringskonto för det nya, t ex 1945. Om moms- o skatt inte hanteras över ett speciellt konto längre kan du enkelt ändra namn på 1940 och använda det.