Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SPF Kärnan
MEDLEM

Bokföra föregående års resultat i ideell förening

Hej, Årsavslut, i Bokföra årets resultat skriver ni att man för en ideell förening skall boka 8999 mot 2069 i nästa steg Bokföra föregående års resultat finns inte någon ideell förening med! Hur göra?

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Anledningen till att den inte finns med där är att många föreningar har lite olika sätt att hantera föregående års förlust/vinst och vilket konto de vill använda. Enklast är att kolla i föregående år hur det hanterats innan, har man inte tillgång till det så brukar man vanligtvis använda konton inom 206X kontogruppen. Där finns det 2068 Vinst eller förlust från föregående år samt 2067 Balanserad vinst eller förlust/balanserat kapital som är vanliga att använda. Det viktiga är att man väljer samma konton som man brukar, så har dessa inte använts innan så är det bättre att välja de man har sedan tidigare.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej igen, tidigare så har kassören använt 8999 till 2010, skall jag också göra det?

/Lars

Hej igen!

 

Okej, om du bokförde upp mot 2069 i detta året så kan du i nästa steg när man flyttar föregående års resultat flytta det mot 2010 istället. Det kan vara bra att inte bokföra upp årets resultat direkt mot 2010 samma år, så som det är gjorts tidigare för att få en överblick vad det årets resultat är, men det är självklart upp till dig. Om det året du håller på med inte är stängt så går det bra att korrigera den verifikationen gällande 2069 och 8999 så att det går mot 2010 istället, så som det gjorts tidigare. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej igen, jag har ärvt bokföringen från en annan kassör!

Jag har köpt ert Eekonomi och fick vid köpet bokföringen för 2020 och 2021 inlagt i systemet. 8999 var tidigare bokat mot 2011 men tack vare att året inte var låst kunde jag boka om till 2069. Ni vill ni att man skall boka om föregående år på första raden i nästa år. Jag har bokfört hela året kan jag lägga in det sist?

Mvh Lars

 

Hej igen!

 

Jaha okej jag förstår. Det går bra att du gör det i bokslutet istället för första dagen på året, ingen fara alls. Det är mest bara för att man inte skall glömma det, och på så sätt vid bokslutet ha ett saldo redan på sitt konto för årets resultat. Så gör du omföringen nu i bokslutet istället, inga problem.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej, jag vill inte starta året med en korrigering! Vi har gått med förlust!

Skall jag boka 2069 mot kredit och 2010 mot debit?

Mvh Lars

Hej igen!

 

Okej, som jag sade så spelar det ingen roll om du för över föregående års resultat i början av året eller i slutet. Så det går bra att göra detta i bokslutet. Om du bokförde upp en förlust i 2020 mot 2069 i debet så kan du nu i 2021s bokslut göra den omföringen ja, det ser rimligt ut. Då frigör du 2069 för årets resultat och får föregående års resultat flyttat till eget kapital. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Carol_S
MEDLEM

Hej

Jag missade att boka om 2021 års förlust resultat i en ideell förening. 

Jag vill balansera förlusten

Den ligger nu på konto 2069.

Vilken konto ska jag boka om till? och hur ska kontering ser ut?

Tack för på förhand.

 

Hej @Carol_S 

Jag tror att du hittar svaret på dina frågor lite högre upp i tråden. Har du några föjdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinna