Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av bil som bilhandlare i AB

hej har precis sålt min första bil i mitt företag. har nu lite funderingar hur jag ska bokföra det köpte den för 20000:- av en privat person och sålde den för 48000:- till en privat person och gick 28000:- + då jag inte hade några utlägg

1 SVAR 1

Lite sent att fundera på hur du bokför det här kan jag tycka. En första fråga är ju om du uppgett moms på kvittot till köparen? Har du uppgett det så är det ett helt vanligt inköp utan momslyft då säljaren var en privatperson och sedan en försäljning med 20% moms. Det du bör har gjort är en s.k VMB-affär. D.v.s du momsar på vinsten. Men då får du inte uppge någon moms på kvittot avseende försäljningen men du får å andra sidan en högre vinst. 

Du måste också ha full koll på vilket lager du har av fordon i någon form av förteckning. 

Då VMB-moms är lite komplex så ber jag dig ta kontakt med någon närliggande redovisningsbyrå som kan hjälpa dig i den här snårskogen av moms, ansvar, garantier och annat. Rekommenderar dig verkligen inte att göra den här sortens redovisning själv då den är lite speciell. Jag har en kund i den branschen och vi har ett komplett bil-lager i en excelfil som är väldigt komplex. Det finns även program men dom är rätt kostsamma. Så kontakta en byrå men kolla så att dom har erfarenhet. Det här är inte så lätt som man skulle kunna önska.... och lycka till!