Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KalleK
MEDLEM

Bokföra försäljning och frakt till privat personer inom EU och utanför EU

Hej 

Hur skall man bokföra försäljning till privat personer inom EU och utanför EU ?

Vilket konto skall jag använda för frakt inom EU där kunden är privatperson och betalar svensk moms

Tittar jag på konto 3521 så är det ingen moms och används säkert för företagsförsäljning.

Konto 3056 har moms och förmodar att det är är att använda det även för privatpersoner 

Eller skall allt redovisas som försäljning i Sverige - både vara och frakt när det är EU 
Tacksam även för exempel på försäljning privatperson eller företag utanför EU närmare sagt Norge 

Jag har skickat med Postnord och har exportdeklaration som underlag och det var momsfri försäljning 

Tack på förhand 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du skall hantera detta på samma sätt som resten av din försäljning som du gör samtidigt som vidarefaktureringen av frakten. Så om du säljer med svensk moms för resten av fakturan så skall du även beräkna och hantera det för frakten du vidarefakturerar. Du kan tex använda konto Säljer du till företag inom EU så hanterar du frakten så som det är föreslaget i denna tråden, som jag även ser att du skrivit i. 

 

Du hanterar försäljning till privatpersoner och företag utanför EU likadant, vilket du kan läsa om här. Båda två säljs utan moms och redovisas i samma momsruta, dvs ruta 36. Förslag på bokföringskonto kan vara tex konto 3055. 

 

När det gäller inom EU så beror det helt på om du säljer till privatperson eller företag, samt om du har kravet att redovisa försäljningen till privatperson via OSS systemet. I Visma eEkonomi så finns det en funktion för just det som kan förenkla bokföringen av denna sortens försäljning som du kan läsa om här. Hur du hanterar försäljning till företag inom EU kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine