- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra inbetalning/ Skilja på kvarskatt från enskilda firman och privat från tjänst
Hej!
Nu har jag deklarerat klar i Visma och allt är överfört via fil till skatteverket, inskickat och klart.
Nu ska jag betala in kvarskatt/restskatt både privat från tjänst och från firman. Där blir det ju svårt vid bokföringen att veta exakt hur mycket som kom från firman och från tjänst när skatterna lades ihop i deklarationen. Mina egenavgifter blev lägre när det hade förts över från visma till SKV och då blev ju skatten högre dessutom. (Varför det blev så vet jag inte).
Restskatten från tjänst betalar jag ju in separat från eget konto men den summa som stod på INK1 är ju osäker på om den är korrekt längre när alla inkomster bakas ihop. På skatteverket sa de att det är svårt att separera helt.
Men om jag nu ska överföra pengar för min firma från företagskontot till skattekontot måste väl det överresstämma med verkligheten, eller?!?
(Gärna en snabb genomgång hur en sån överföring bokförs tack!)
Stort tack på förhand! 🙏
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då skatten inte är en kostnad och du får lov att använda privata eller företagets pengar för att betala vad du vill så spelar det inte någon roll vilken summa du betalar från företags eller privata kontot. Du betalar in det du behöver och bokför den inbetalningen till skatteverket mot konto 2012 bara.
Det finns ingen skuld för skatten att kvitta bort i en enskild firma vilket det gör i t ex ett aktiebolag
/Joachim