Vi hyr fastigheterna som vår verksamhet är i och vi har renoverat kök i den fastigheten.
Kan jag boka upp det som en inventarie, det nya köket som är utbytt även om det inte är vi som äger fastigheten?
Eller ska det bokas på 5070, rep hyrd lokal?
Det beror på flera saker.
Kommer ni att ta med er sakerna om ni flyttar ut?
Ja: Beroende på värdet, om ni vill följa skattemässigt. Lågt värde, 5070 - högt värde, 1220
Nej: Se ja-svaret. Om ni flyttar innan de är avskrivna får ni skriva av resten.
Kolla annars med revisorn vad han/hon tycker.
Jag funderar på att hyra en lokal för musikproduktion och för detta behöver jag göra specialväggar och betta beräknas kosta cirka 125.000. Hur fungerar detta med avskrivning ? Blir det en 3 års avskrivning och hur bokförs kostnaden ? Det räknas väl inte som inventarier ?
Tacksam för synpunkter och info från någon som har kunskapen om detta.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.