Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kickback till designer hos leverantör

Vi skall betala en kickback till en designer hos en leverantör utomlands. Vilket konto skall jag använda då? Blir det egentligen inte en ökad produktkostnad och skall bokas på 4056 som själva inköpet bokades mot eller blir det 4538 som inköp tjänst (design). Eller blir det något annat provisionskonto? Tacksam för hjälp! 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du menar att det är en kick-back som är någon form av försäljningsprovision åt denna designern så kan du använda dig av ett försäljningsprovisionskonto, tex 6050. Om det är mer av någon form av mängdrabatt så skulle jag nog bokfört det mer som en kreditering av den försäljningen man gjort, tex 3732 Lämnade mängdrabatter. I ditt fall så låter det mer som någon form av försäljningsprovision med tanke på att designern verkar vara knuten till din leverantör, dvs att det inte är till någon ni sålt till och därmed inte mängdrabatt. Om jag förstått dig fel så får du förklara lite mer varför din leverantörs designer skall ha en kick-back från er, så kan jag hjälpa dig vidare.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är provision till designern, men denne befinner sig inte i Sverige utan EU så jag tänker att det kanske skulle vara 4538 istället? Fast 4538 är ju inköp av tjänst och det känns ju inte helt rätt när det är en provision. Eller kan man använda 6050 även till utländska provisioner. För det är ju ingen moms inblandad. 

 

Tacksam för fortsatt hjälp! 

Hej! 

 

Jag tycker att du är inne på helt rätt spår. Jag hade gjort en kopia av bokföringskonto 6050 så det blir enkelt att särskilja designerns kickback från övriga eventuella provisionskostnader. 

 

Dyker det upp några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

 

Bra jobbat!

/Tinna