Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RK1992
MEDLEM

Bokföra kostnad för bankintyg innan registrering av aktiebolaget

Hej!

Jag startade ett AB nov 2022. Överförde 25 000 kr till SEB. Banken tog en avgift på 2500 kr för utfärdande av bankintyg samt banktjänster. På mitt bankkonto kan man i aktiekapitalkontot inte se någon transaktion på 2 500 kr utan kapitalkontot anger 22 500 kr som startbelopp. 

Fråga 1)
Med tanke på att transaktionen inte är registrerad på företagskontot, behöver detta bokföras på något sätt? Om ja, hur?

Fråga 2)
Kostnaden för bildandet av aktiebolaget till bolagsverket på 1900 kr är betalt ur min egen ficka med redan beskattade pengar. Kan jag föra över motsvarande summa till mig själv som privatperson från mitt AB och kontera detta som en företagskostnad?  Om ja, hur ska deta i så fall bokföras?

Tack på förhand!

Ramin

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Eftersom kostnader för att bilda bolaget inte är en kostnad för bolaget, utan din privata kostnad, ska de inte bokföras I företaget. De 2500 som drogs av banken ska du betala in till bolaget så att det fulla aktiekapitalet finns i bolaget i starten. Aktiekapitalet 25000 läggs in som ingående balans på konto 2081 och banksaldot på 22500 på konto 1930. För att få balans bokför du en fordran på 2500 på dig själv, vilket då är ett förbjudet lån som alltså måste betalas in till bolaget. 

Avgiften till Bolagsverket är inte heller bolagets kostnad utan din. Framtida ändringsavgifter till Bolagsverket är avdragsgilla i bolaget (bokförs på 6991) men inte registreringsavgiften. 

RK1992
MEDLEM

Tusen tack!

AndersB77
MEDLEM

Detaljerande/kompletterande fråga: Vad avses med "bokför du en fodran på 2500 på dig själv, vilket då är ett förbjudet lån som alltså måste betalas in till bolaget."? Hur gör man en faktisk bokföring av detta? Tack på förhand

Hej

Du lägger de 2 500 kronorna på konto 2893 när du lägger in de ingående balanserna. 

Sedan betalar du in den summan till företaget och bokför inbetalningen mot 2893 för att reglera det förbjudna lånet.

Hoppas detta klargjorde det hela något
Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Rasmus
MEDLEM

Hej,

Gäller avgiften för anmälan om verklig huvudman också som en bolagsbildningskostnad? Bolaget har efter bildandet fått en faktura från Bolagsverket, så den är ju utställd till bolaget i sig och med ett datum efter registreringsdatumet.

Nej, detta är en kostnad som bolaget står för. Bokförs på konto 6991.