Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Krise01
MEDLEM

Bokföra kostnad på nuvarande år, leverans efter nyår

Hej!

Jag har beställt en specialbeställd vara till företaget tidigare i höst.
Jag betalade direkt med företagskortet och har fått en orderbekräftelse där pris, moms och att varan är betald framgår.

På grund av förseningar i leveranskedjan av materialet som ska användas är varan kraftigt försenad och kommer ej att kunna börja tillverkas förrän strax efter nyår. 

Leverantören vill/får inte skicka kvitto på betalningen då jag teoretiskt kan avbeställda eller ändra i ordern innan den påbörjas. Vad jag förstår kan jag inte använda orderbekräftelsen som kvitto. 

Finns det något sätt att bokföra detta på årets resultat då  den är betald sedan över en månad tillbaka. Kvittot/fakturan kommer att skickas med varan då den skickas till mig och kommer gissningsvis vara utställd på leveransdatum även om betalningen är från 2024. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kostnaden skulle jag säga inte går att ta upp i 2024 om du inte fått varan levererad utan det som skett är att du förskottbetalt en produkt.  

jag skulle säga att betalningen får du bokföra på konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter.

/Joachim