Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader för avlopp i uthyrd fastighet

Vi har en skogsfastighet som bedrivs som enskild firma. Vi hyr ut en av fastigheterna som bostad och har pga utdömd markbädd tvingats att dra om det avloppet till en annan existerande markbädd. Kostnaderna landar på drygt 50 000 kr. Är det ok att göra ett direktavdrag för detta, då det inte är någon standardhöjning eller höjt marknadsvärde. Eller ska kostnaderna periodiseras som markanläggningar?

 

Mvh Maria

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Maria! 

Jag försöker hitta så bra information om detta som möjligt och jag funderar på om detta blir som en reparation av fastigheten. Jag läser i Skatteverkets artikel Reparationer och underhåll och kan själv tolka det så men med det sagt är jag inte helt hundra och eftersom det handlar om en del pengar tycker jag det kan vara bra att kontrollera med en redovisningskonsult också. Har du ingen redovisningskonsult kan kika på vår sida Hitta redovisningsbyrå
Hör detta till en reparation med direktavdrag kan du förslagsvis bokföra detta på 5171 - Reparation fastighet. 

Ha en trevlig helg! 🙂 
/My 

CarinaEsp
CHAMPION

Tycker att det borde kunna gå som reparation och underhåll. 

Det finns väl ett befintligt avlopp? Gissar att du inte har det avloppet som en markanläggning som ska avyttras, därmed borde arbetet som ska göras kunna gå som reparation och underhåll. 

Tänk bara på att du inte har rätt att göra några momsavdrag på arbetet då det rör sig om en bostad.