Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina
UTFORSKARE

Bokföra kostnader för byggnation av verkstad i ett AB

Ska bygga en verkstad av två st flyttcontainrar som är inköpta men ännu inte bokförda. Hur ska dessa samt all övrig byggnadsmaterial bokföras ? Ska flyttcontainrarna bokföras som inventarier med avskrivning, eller ska avskrivningen göras först när bygget är färdigt? Containrarna är inköpta i detta räkenskapsår och byggnationen kommer stå färdig nästa räkenskapsår.
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Under förutsättning att slutprodukten kan klassas som en näringsfastighet kan du antingen;

Om det är en tillfällig byggnad som är avsedd att användas endast ett fåtal år kan du kostnadsföra den direkt.

Om inte bokas alla produktionskostnader på t ex konto 1110. Dessa kostnader tillsammans utgör sedan byggnadens anskaffningsvärde. Så snart byggnaden tas i bruk gör man sedan planenliga anskrivningar.

Vad gäller moms på fastigheter måste jag hänvisa till www.skatteverket.se momsbroschyren. Det finns så många varianter att det är bättre att ni själva läser er till vad som gäller för just er.

//Tina

Paulina
UTFORSKARE

Tack så mycket för hjälpen!
Paulina
UTFORSKARE

Ska containrarna som kostar 60000 inkl moms bokföras som inventarie, eller ska fastigheten i sig bokföras som inventarie den dag verkstaden är färdig? Min fråga är alltså, hur bokför jag flyttcontainrarna som redan är inköpta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt om jag var otydlig. Containrarna bokas på 1110 tillsammans med alla andra kostnader för byggnationen. När alla kostnader för bygget (inkl cont) bokats på 1110 har man fått den totala anskaffningskostnaden. Byggnaden ligger sedan kvar på 1110.

//Tina

Paulina
UTFORSKARE

Tack för snabb respons!