Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nikola Ilic
UTFORSKARE

Bokföra lagervärde vid bokslut, råvaror vs. handelsvaror

Hej!

 

Jag är lite osäker på vilka konton jag ska använda vid bokföring av lagervärde vid bokslut.

 

Vår verksamhet erbjuder behandlingar/tjänster inom estetiska behandlingar som t.ex. fillers, botox med mera. Vi har ett lager av produkter som vi använder vid behandlingarna. Vi säljer inga produkter till kunden direkt, utan vi tar den produkt som behövs för behandlingen. De produkter som vi köper är redan färdiga, det är inget som vi bearbetar vidare.

 

Alla leverantörsinköp har jag bokfört på konto 4000 - Inköp av varor från Sverige.

 

Ska jag då bokföra lagret som råvaror eller handelsvaror? Vi säger att lagret uppgår till 50 000,00 kr exkl. moms.

 

Om det är lager av råvaror, stämmer då detta exempel?

KontoDebetKredit
1410 - Lager av råvaror50 000,00 
4910 - Förändring av lager av råvaror 50 000,00

 

Om det är lager av handelsvaror, stämmer då detta exempel?

KontoDebetKredit
1460 - Lager av handelsvaror50 000,00 
4960 - Förändring av lager av handelsvaror 50 000,00

 

Med vänliga hälsningar

Nikola

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Nikola! 

 

När jag söker efter svar på detta så verkar det som att det ska klassas som handelsvaror, eftersom du säger att ni inte bearbetar vidare de produkter som ni köper in till företaget. Handelsvaror avser varor som köpts in och sedan sålts vidare utan att bearbetas, vilket man däremot gör med en råvara. 

 

Med andra ord så kan det sistnämnda alternativet du gav stämma: 

Handelsvara.png

Tänk dock på att detta stämmer bara om du inte hade någonting på det lagerkontot sedan tidigare. Säg till exempel att du hade 10000 sedan tidigare, då är lagerförändringen 40000. 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig!  

 

Med vänlig hälsning/

Amanda Nygren 

~Content producer, Byråområdet ~