Bästa sätt att bokföra den skattefria milersättningen på 25kr/mil för användandet av privat bil i affärssyfte? Jag har fört logg som jag tänkte bifoga men vad ska jag välja för konto och kontering för att det ska bli bra?
Löst! Gå till lösning.
Om det hjälper så fick jag svar på en liknande fråga om milersättning här:
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-milersattning-och-trangselskatt-for-hela-a...
Kortfattat är svaret då att man kan bokföra milersättningen på 25 kr/mil som en kortfristig skuld till sig själv såhär:
2893 Kredit
7331 Debet
"Sedan kan du välja själv när du vill betala ut detta. hela summan du betalar ut skall du då bokföra mot 2893. Så det behöver inte betalas ut i samband med lönen om man inte vill det."
Tackar, jag gjorde som det stod, men i mitt fall så importerades en bankhändelse från mitt bankkonto (som betalat ut milersättningen) så Kredit var inte 2893 utan 1930.
Hej
Det tidigare svaret med konteringen nedan är när man bokför upp skulden när man har rest vilket kan göras löpande, månadsvis eller i samband med bokslutet utan att faktiskt betala ut något.
2893 Kredit
7331 Debet
Görs detta löpande så kan man sedan välja att betala ut detta vid ett senare tillfälle och då bokföra själva utbetalningen som gjorts mot 2893 för att eglera skulden
1930 kredit
2893 debet
betalas summan ut i direkt anknytning till att man har rest med egen bil så kan man istället bokföra utbetalningen mot 7331 direkt utan att bokföra upp en skuld.
/Joachim
Får jag lägga till en fråga här?
Om jag nu har summerat årets resandet nu och betalat ut milersättning. Ska jag först bokför det som skuld, eller direkt bokför mot 7331?
Jag har AB, kontantmetoden.
Naomi
Hej
OM utbetalningen sker innan räkenskapsåret tar slut och att summan inte överstiger 25 kr/mil så kan du välja att bokföra det mot konto 7331.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.