Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra moms för hyra av kontorslokal i EU-land

Hej,

Jag har nyligen flyttat utomlands (till Spanien) och där börjat hyra delad kontorslokal. Nu när jag ska bokföra den första månadshyran stöter jag såklart på problem, då jag inte har läst på ordentligt om det här med omvänd skattskyldighet.

Av det jag har läst förstår jag det som att jag borde ha lämnat mitt VAT-nummer till hyresvärden för att på så vis undvika att behöva betala moms, stämmer det här?

Och hur gör jag nu med den spanska moms jag redan har betalat (21%)? Bokför som kostnad?

Tacksam för svar!
Anna
3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

är osäker på hyra, men principiellt så skall man betala moms/VAT där varan förbrukas. Så "förbrukar" du lokalen i Spanien så får du nog betala momsen där och bokföra den som kostnad.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Huvudregeln när köparen av en tjänst är en beskattningsbar person som är momsregistrerad i annat EU-land, är att köparen ska redovisa momsen på tjänsten i hemlandet enligt omvänd skattskyldighet och att fakturan därför, i det här fallet, borde vara utan spansk moms. Men fastighetstjänster är undantagna huvudregeln. Jag är osäker på om det även gäller själva hyran. Grundregeln är väl också att lokaluthyrning är momsfri om inte uthyraren frivilligt har registrerat sig för moms. Jag är även osäker på om en hyra av en lokal i Spanien kan anses vara omsatt i Sverige trots att verksamheten bedrivs i en lokal i Spanien även om köparen är ett företag registrerat i Sverige. Du kanske måste registrera dig för moms i Spanien för att kunna göra avdrag för momsen i annat fall. Det kan nog vara värt att ta kontakt med Skatteverket för ett klargörande då moms och fastigheter inte är helt lätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar! Som du skriver, Mats, så är det kanske bäst att jag kontaktar Skatteverket för att få ett klart besked.