Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jekman71
MEDLEM

Bokföra moms för köp på avbetalning 24 månader

Hej!

 

Finns någon som kan hjälpa mig att rätta till momsen vid ett avbetalningsköp?

Jag har fått en samlingsfaktura avseende momsen för hela 24 månadersperioden som avser hårdvara vilket  företaget köpets gjorts av även redovisat till Skatteverket. Min tanke när jag såg samlingsfakturan var att göra en sammanställande verifikation vid årslutet. Nu när jag börjat fundera inser jag att jag kanske gjort bort mig....eller finns det något sätt att göra detta på med hjälp av en verifikation?

 

Total belopp för hårdvara ex. moms: 16.800 och moms därmed 4.200. (24 månader)

 

Problemet ligger i att jag under året gjort ett antal inbetalningar till företaget där del har varit abonnemangskostnader m.m. men även del utgjorts av ovan nämnda avbetalningsköp. Momsen för avbetalningsdelen är ej redovisad i samband med varje delbetalning vilket jag försöker finna en lösning på.

 

Vid varje inbetalning har följande bokföring gjort: 2440K, 2641D, 6200D(tele) 

 

Min första tanke var att skapa ett fordranskonto typ 2350 där jag bokför hela kostnaden samt momsen för 24 månadersperioden och sedan räknar av allteftersom. Under 2022 har jag betalat in 6985,42:-

 

Hur kan jag bokföra detta för att allt till slut ska stämma vid årslut? 

 

Tack på förhand till någon somna hjälpa!

 

 

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag kan så gärna. Endera redovisar du ditt problem här på forumet eller också kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack, nu har jag förklarat problemet lite utförligare i forumet.

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Så här har jag gjort i en liknande situation:

 

Den första fakturan bokförde jag:

 

Debet 6212

Debet 2641

Kredit 2440

 

Sedan "betalade" jag leverantörsskulden genom att boka om:

 

Debet 2440

Kredit 2445 (nytt konto för kommande avräkningar)

 

När jag sedan fick månadsfakturor bokade jag avbetalningsbeloppet mot Debet 2445 och abonnemangsavgifterna som 6212 och 2641 alltså:

 

Debet 2445

Debet 6212

Debet 2641

Kredit 2440

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Tack, fast mitt problem är just att jag gjort ett antal inbetalningar redan där jag ej delat upp "avbetalningsbeloppet" respektive "abonnemangsavgifterna". De inbetalningar jag bokfört ser ut (ungefär) enligt:

2440   Kredit 1545 

2641   Debet 175 

6200  Debet 1370

 

Kan jag boka om/dela upp de redan betalda/bokförda "1370 beloppen" så att även avbetalningsdelen med moms framgår och att årsbokslutet stämmer utan att behöva korrigera i redan gjorda verifikationer vore det toppen? 

 

Vänliga hälsningar,

Erik

 

 

 

Hej

 

Personligen tycker jag att man ska gå tillbaka och justera respektive verifikation och där dela upp beloppen på konto 6212 i avbetalning och avgifter men du får naturligtvis samma slutresultat i bokslutet om du räknar ihop beloppen och gör justering via en manuell verifikation per 2022-12-31.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej RoffaK!

 

Tack! Med din hjälp och en natts sömn klarnade det och är nu löst.

 

Ha en fin dag!

Erik