Hej, såg den här fina artikeln i forumet:
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/skatter/formansbeskattning-sjukvardsforsakring
Har en sjukvårdsförsäkring som ska tas upp till 60% förmånsvärde.
Som jag förstår det är det smartaste sättet här att göra en nettolöneväxling med samma belopp. (Då försvinner ju förmånsvärdet och jag får upp min bruttolön lite för utdelningar och SGI etc.)
Frågan är nu bara hur jag bokför detta i Visma eEkonomi. Jag har Löne-modulen i denna (inte det riktiga programmet) men hittade inte riktigt hur jag skulle använda denna för att det ska bli rätt. Några tips?
Så här funderade jag just nu:
Tjänstegrupplivförsäkring 28 kr är inte förmånsgrundande | ||
Sjukvårdsförsäkring 439 kr är förmångsgrundande till 60%, blir 263 kr. | ||
Förmånsdelen | Debet | Kredit |
7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner | 263 | |
7399 - Motkontering förmåner | 263 | |
netta ut förmånsdelen | ||
2910 - Upplupna löner | 263 | |
netta ut lönen | ||
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del | 263 | |
Totalt i netto av transaktioner | ||
7399 - Motkontering förmåner | 263 |
(Jag tar för närvarande inte ut lön i företaget så behöver få bort den negativa lönen på något sätt. Företaget har kortfristiga skulder till mig på 2893 så tänkte det kunde vara ett bra sätt att få bort dem?)
Hej!
Vad bra att du hittade till artikeln, den förtydligar ju en del i hanteringen många gånger. Du är inne på rätt spår, ett nettolöneavdrag kan tillämpas men i ditt fall så blir det ju lite knivigare eftersom du inte har en lön att göra ditt nettolöneavdrag på. En klurig fråga vi verkligen försökt lösa.
Hanteringen i eEkonomi tänker jag blir lättast via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer, eftersom att beloppet kommer plockas från skulden på konto 2893 och inte dras från en lön blir det lättare än via lönemodulen. Jag är med på din kontering till viss del, men inte hela vägen riktigt. Jag hade velat att du kontrollerar denna hanteringen med din redovisningskonsult för säkerhetsskull faktiskt, det är så viktigt att detta görs rätt och jag vågar inte bekräfta det fullt ut.
Har vi en annan användare i forumet som vet är det självklart välkommet att flika in också. 🙂
/My
Tack My!
De sista två raderna i min kontering var bara en summering av vad nettoeffekten blir, de är inget jag bokför, utan bokföringen blir de 6 raderna ovanför dem, det vill säga de här raderna:
Förmånsdelen | Debet | Kredit |
7399 - Motkontering förmåner | 263 | |
netta ut förmånsdelen | ||
netta ut lönen | ||
2910 - Upplupna löner | 263 |
Mitt tänk är samma som vid nettolöneavdrag. Dvs att ingen förändring sker på arbetsgivaravgift eller sociala avgifter. (Pengarna som företaget har i skuld till mig har ju redan dessa dragna en gång i urtiden...)
//Magnus
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.