Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KalleK
MEDLEM

Bokföra prenimeration / konto för Midjourney - köpt tjänst utanför EU

Hej 
Jag har en prenumeration för licenskostnad när man skapar digitalt art. Så det är köpt tjänst med 25% moms 
Hur bokför jag det bäst . Jag vill att det skall bokas mot 6910 licenskostnader .
Faktura och kvitto är i dollar men går via mot kort och företagskonto. 
Skall det bokas i dollar eller kronor och hur lägger jag det mot 6910 
tack på förhand 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför alltid i SEK, använd det SEK-belopp som belastat företagskontot. För att få kostnaden på 6910 kan du kontera så här: 

D 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU)

K 1930

K 4549 (motkonto till inköp från land utanför EU) - om du inte har detta konto lägger du lätt upp det - ingen momskod.

D 6910

D 2645 beräknad ingående moms

K 2614 beräknad utgående moms

Hej!, Undrar varför K 4549 används och inte K 4598. Har en mjukvara licens mall som lägger till 4598 automatiskt

4598 - Motkonto inköp EU  
och dem finns utanför EU   
så använd  4549 (motkonto till inköp från land utanför EU) - om du inte har detta konto lägger du lätt upp det - ingen momskod.

alv112
MEDLEM

Hej! Hur vet du att det är 25% moms? Jag prenumerar också på midjourney men är också förvirrad i hur jag ska bokföra, främst för att på kvittot står det att momsen är 0%. Frågade skatteverket och då svarade de "När du som företagare som är momsregistrerad i Sverige köper in tjänster från ett land utanför EU, betalar du inte alltid det landets moms. I detta fallet ska du redovisa momsen här i Sverige, därav ingen moms på fakturan." men fattar inte hur jag vet vad momsen är om det inte står någon på fakturan?

Att din faktura är 0 moms är det helt korrekt om du har regisserat dig direkt med VAT nummer. Min första faktura innan jag jag fick ändrat att jag har företag var på 12,5 och efter ändring på 10 dollar:) så jag är säker.
Du skall du som är moms regisserad bokföra beräknad ingående och utgående moms som du ser i svaret jag fick. Det är tjänst med 25% 

Vet inte riktigt om jag förstår. Jag har som du säger registrerat mitt VAT-nummer. Jag kan förstå att det leder till 0% moms om jag går efter vad skatteverket sa "När du som företagare som är momsregistrerad i Sverige köper in tjänster från ett land utanför EU, betalar du inte alltid det landets moms"

Men om du innan betalade 12,5 först och sen 10 dollar efter du skrev in att du var ett momsregistrerar svenskt företag. Lägger du då på 2,5 dollar själv i momsen för att komma upp i 12,5? Blir det inte obalanserat då i bokföringen då dom har dragit för 10? Eller betalar du 10 dollar varav 2 av dom är momsen, alltså 8 dollar ex moms och 10 dollar ink moms? Tycker det låter så konsigt om priset för en amerikan är 12,5 dollar

Förlåt om jag är förvirrande, är bara lite lost.

Vänta jag tror jag förstår nu! När man registrerar moms från utlandet är det alltid en fiktiv momssats. Så det bokförs på samma sätt och spelar ingen roll för momsen man betalar in sen till skatteverket? men om man inte lagt till ens VAT nummer så kommer man behöva betala mer.

Korrekt , får du faktura med moms för du ändå lägga på 25% fiktiv eller så kallad beräknad moms. 
Och tänk inte på dollar , kvitto du får är dollar men jag självklart redovisar det som blev regisserat i svenska kronor . 
Vi säger att du betalade  100 kr 

100:-  D 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU) 

100 :-  K 1930  

100:-   K 4549 (motkonto till inköp från land utanför EU) - om du inte har detta konto lägger du lätt upp det - ingen momskod.

100 :-  D 6910

25:-     D 2645 beräknad ingående moms  ( 25% av vad du betalar i köpt tjänst ) 

25:-     K 2614 beräknad utgående moms  ( 25% av vad du betalar i köpt tjänst ) 
Jag använder konto 6910 för min kostnad och kallar det licenskostnad