Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

1Therese1
MEDLEM

Bokföra underskott som använts som avdrag mot inkomst av tjänst?

Hej!

 

Jag har en fråga om hur jag hanterar bokföringen i samband med årsbokslut och deklaration. Jag gör ett förenklat årsbokslut och jag använder Visma Eekonomi. Jag använder inte tjänsten Visma deklaration och årsredovisning, vilket gör att det blir svårt för mig att använda den här länken som hjälp med själva bokföringsmomentet av att använda underskottet som ett avdrag mot inkomst av tjänst. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/underskott.htm

 

Bakgrund: År 2021 startade jag en enskilda firma. Jag hade ett underskott 2021 som jag valde att använda som ett allmänt avdrag mot inkomst av tjänst genom att fylla i ruta 10.2 Underskott av aktiv näringsverksamhet i deklarationen för 2021. Jag sparade alltså inte underskottet till 2022. 

 

Jag har läst i en annan tråd här på forumet på Visma att:

"Ett underskott från din firma kan du antingen låta ligga kvar till kommande år eller kvitta mot till exempel inkomst av tjänst, inget av detta bokförs". https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Outnyttjat-underskott-eEkonomi/m-p/79580

 

Jag undrar ändå: Behöver jag på något sätt visa i min bokföring att jag har använt underskottet som ett avdrag och "använt upp det" i min deklaration istället för att spara det? Ska jag till exempel göra någon form av eget uttag eller liknande?

 

Om jag inte ska visa i bokföringen att jag har använt underskottet som ett avdrag i deklarationen: Ska jag fortfarande bokföra årets resultat "som vanligt"? Alltså bokföra förlusten i debet på konto 2019 - Årets resultat  och i kredit på 8999 - Årets resultat? För att sedan nästa räkenskapsår flytta beloppet till kontot 2010 - Eget kapital? Eller behöver jag hantera det på något annat sätt?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta. 

Hälsningar från Therese

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Att du använder underskottet som ett avdrag mot inkomst av tjänst är inget du ska bokföra. Avdraget ligger under "Skattemässiga justeringar" och påverkar inte din bokföring. Där bokför du förlusten i debet på konto 2019 Årets resultat  och i kredit på 8999 Årets resultat och sedan nästa räkenskapsår flyttar du beloppet till kontot 2010 i "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton".

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

 

 

1Therese1
MEDLEM

Hej!

Tack så jättemycket för tydligt och bra svar, det var väldigt hjälpsamt!

Hälsningar från Therese