Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utbetalning för skrotning av personbil

Hej!

Jag har fått utbetalning från en skrotningsfirma som betalning för skrotning av en av våra personbilar efter en krock samt en återbetalning från försäkringsbolaget då vi betalat för mycket i premie då premien avlsutades tidigare pga skrotningen av bilen. Hur bokför jag dessa två kassa/bankhändelser i Visma eekonomi?

/Helen

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Återbetalningen av försäkringen bokför du i kredit på samma konto som försäkringspremien en gång bokades på. 

Var bilen en anläggningstillgång i företaget? I så fall hanterar du skrotningen som en försäljning/utrangering, där skrotningsersättningen blir försäljningspris. Anskaffningsvärdet och gjorda avskrivningar bokas bort från respektive konto och mot 7973 Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar, och samma konto används för skrotningsersättningen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, jag är med på krediteringen av återbetalningen av försäkringspremien men bilen är ingen anläggningstillgång då den är leasad, hur gör jag då med "skrotningspremien"?

Om bilen är leasad är det troligt att det är leasingbolaget som har rätt till de pengarna. Så det får du nog höra efter med det bolaget. Kanske ska ni även betala nån lösenavgift för avtalet. Beror på vad som är avtalat.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!