Hej!
Har ett litet bekymmer...
Vi har en utländsk leverantör som vi köper varor av (Polen). De skickar faktura i samband med att vi beställer varan som de ska påbörja bygge av. Vi har tidigare bokfört fakturan på fakturadatum och på konto 4010 "varor förskottsbetalad EU" och även då självklart omvänd moms. Skatteverket har nu kontaktat oss om att detta blir fel, då det kan ta upp till 3 månader innan våra varor faktiskt kommer. Redovisningsskyldigheten inträder först vid leverans av vara ju...
Vi vill fortfarande lägga in fakturorna i programmet när de kommer, så vi har koll, men hur ska vi lägga in allt så momsen kommer på rätt månad? Kan man på något vis "flytta fram" momsen på kontot eller måste vi vänta med att lägga in fakturorna tills varan är påväg hit? Eller ska vi lägga det på ett 14 konto istället kanske? Men hur plockar vi upp momsen då? Skatteverket hade ingen lösning på detta.
Vi använder oss av vimsa eekonomi.