Hej . Jag har en kapital försäkring i AB.. Vi får säga att jag sparande i den 200000 kr som jag investerade på börsen och har blivit 300000 kr. Jag säljer för 70000 kr aktier i kapitalförsäkring och får in pengarna på min konto. I kapitalförsäkringen blir alltså kvar 230000 kr och i företagskonto 70000 kr. Hur ska man bokföra det hela? Tack för hjälpen
Löst! Gå till lösning.
Hej
Själva värdeökningen på er kapitalförsäkring skall inte bokföras då det ej är tillåtet att skriva upp värdet på en anläggninstillgång. Så anskaffningsvärdet på 200 000 låter du stå kvar på kontot för kapitalförsäkringen (138X Värde av kapitalförsäkring). Man bokför enbart i vissa fall nedskrivningar (Förluster) när det gäller en kapitalförsäkring.
Försäljningen på 70 000 skall bokföras om en intäkt på ett konto i 822X klassen (8226 Värdeförändring kapitalförsäkring t ex). Detta för att värdet av försäljningen tillhör en värdeökning som gör att anskaffningsvärdet inte påverkas.
Det ovan gäller företag som tillämpar K2 regelverket.
I vissa fall kan en uppskrivning av värdet göras om man tillämpar K3 regelverket.
Du kan läsa mer om detta på Bokföringsnämndens hemsida.
https://www.bfn.se/fragor-och-svar/bokforing/kapitalforsakringar/
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej och tack för svaret. I visma hittar man bara 8220 konto. Varken 8226 eller 8228 finns kvar. Vad gör man då? Ska man skapa själv eller använda 8220?Tack. Stefan
Hej
Det går bra att använda 8220 för försäljningen om du vill.
Vill du hellre lägga upp ett nytt konto så kan du göra det under Inställningar > kontoplan.
Använd knappen Nytt konto uppe till höger.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.