Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

yk consulting
MEDLEM

Bokföring av Revenue Share mellan Sverige och Tyskland

Hej, 

Jag har ett konsultbolag. Nyligen signade jag ett uppdrag med en svensk kund. Själva arbetet ska göras på distans via en konsult som har ett bolag i tyskland. Jag kommer att behålla en viss procent av fakturerade belopp. 

 

Frågan är hur jag gör med momsen och vad blir det bästa sättet för att bokföra. 

Spontant tänker jag följande:

 

Exemple: jag fakturerar den svenska kunden 100 tsek exkl. moms. Jag betalar 80 tsek till den tyska konsulten. 

 

1 - Fakturan till kunden: (100 tsek)

3041 (K): 100k

2611 (K): 25k (moms)

1510 (d): 125k

 

2- Fakturan från tyskland: (80 tsek eller motsvarande i eur)

2440 (K): 80k

6550 (d): 80k

4599 (k): 80k

4535 (d): 80k

2614 (k): 20k

2645 (d): 20k

 

Eller skulle ni rekommendera något annat sätt som "revenue share"? dvs. att bokföra konsultarvode till tyskland som minskning av intäkt istället för kostnaden. 

 

Tacksam för er input.

 

Tack!

 

 

 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @yk consulting,

 

Tack för en spännande och ovanlig fråga 🙂 

 

Första konteringen är helt rätt men jag antar att din fråga i första hand gäller kontering nummer två och här blir det genast lite klurigare frågeställning.

Själva har vi ingen erfarenhet av likande hantering och det känns därför mest korrekt att hänvisa dig till en redovisningskonsult som säkert kan hjälpa dig och komma med tips och råd på hur du hanterar detta på bästa sätt. 

Har du ingen egen redovisningskonsult så kan du söka upp någon på vår hemsida Hitta redovisningsbyrå.

 

Lycka till och ha en fortsatt fin dag! /Tinna