Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av faktura som gjorts innan uppstart av VismaEkonomi

Har ett nystartat aktiebolag. Har gjort en fakturering och kunden har betalat denna. Har nu kommit igång med Visma eEkonomi. Kommer framöver att göra all fakturering via programmet. 
Denna första fakturering som jag gjort är gjord fristående i Excel och skickad till kunden som PDF. Har försökt att förstå hur jag ska göra för att bokföra denna i Visma eEkonomi. Jag har ju inte haft något bokföringsprogram tidigare så filen finns inte i SIE-format. 

Fick råd från teknisk support om att jag kan gör en egen verifikation. På så sätt kan jag koppla både den skickade fakturan och utdraget från kontot till denna verifikation. När jag gör detta så varnar dock programmet och rekommenderar att jag göra bokföringen som en bankhändelse istället. När jag försöker göra en bankhändelse så lyckas jag inte koppla denna till mina PDF-fakturera. 

Hur bör jag göra för att bokföra fakturan?

Hälsningar

Ola
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om det är Varningen "Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto" du menar, kan du svara Ja och gå vidare.
Är endast en rekommendation att du istället bokför via Kassa- och Bankhändelser och inte via en manuell verifikation.

Via Kassa- och bankhändelse kan du antingen kopiera och klistra in ditt kontoutdrag eller skapa en Ny bankhändelse och sedan välja att Matcha - Övrig insättning - Egen kontering.
Har du bankkoppling kommer alltid händelserna som sker på banken in under Kassa- och bankhändelser.

/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Susan!

Händelsen är nu kopplad från mitt bankkonto. När jag går via Matcha Övrig insättning - Egen kontering. Finns det därifrån möjlighet att ladda upp min faktura som jag skickat till kunden för att kunna koppla betalningen till denna eller ska jag spara den separat utanför Visma eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns något i eEkonomi som kallas för "Bildunderlag". Via applikationen "Visma Scanner" kan du ta bild på fakturan - skicka den till eEkonomi och koppla underlaget mot din bokföringshändelse. 

På så sätt har du alltid underlaget nära till hands, även om fakturan måste sparas i pappersform.

/Hanna