Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av kundfaktura samt användning av privat bil i företaget

Hej. jag har precis skapat min första kundfaktura, jag använder mig av kontantmetoden, och då förstår jag att jag inte behöver bokföra fakturan förens den blir betald till mitt företagskonto. 

 

när den blir betald så bokför jag den exempelvis 

 

3010 försäljning, 

Kredit 

 

Konto 1930, 

Debet 

 

eller hur gör man?

 

det är också så att jag har använt min privata bil i företaget och vill ta ut 18,50 per mil månadsvis.

jag kommer föra en körjournal över detta. 

 

Hur ska man bokföra det ? tänker att man har ett konto i bokföringen där man lägger kostnaden och sen motsvarande summa på 2013 övriga egna uttag?

 

MVH

Robert

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag utgår från att du registrerar/skriver dina fakturor i eEkonomi och under fliken Försäljning/Kundfakturor. I så fall läggs kundfakturan in i din kundreskontra och den dag du registrerar den som betald kommen den att bokföras med:

 

1930 Debet

3XXX Kredit

26XX Kredit ( om du har momspliktig försäljning).

 

Skriver du Kundfakturorna i annat system får du själv göra en manuell bokföring när fakturan betalas enligt ovan. Det blir krångligare så jag rekommenderar dig att köra allt i eEkonomi.

 

Bilersättningen sker i två steg:

 

Kostnadsbokföring

7331 Debet

2018 Kredit

 

Uttag av ersättning (du behöver ju inte ta ut pengarna utan kan låta de stå som en egen insättning i firman på konto 2018)

2013 Debet

1930 Kredit

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej så när jag ska bokföra kostnaderna för användning av privata bilen så lägger jag in en manuell verifikation, såhär

 

7331 skattefri bilersättning  

Debet 

 

sen 

2018 Egna insättningar 

Kredit

 

men man bokför det som en egen insättning för att det egentligen är mina privata pengar som använts?

 

skulle jag sen vilja ta ut pengarna så tar jag ut dom ifrån konto 1930? 

 

men går jag till startsidan på visma så får jag ju inte detta som en kostnad?

 

afaf.PNG

 

Hej,

Precis som du skriver så bokför du det som en egen insättning på 2018 och precis som Roffakab skriver så är det inget måste att ta ut pengarna men om du vill göra det så gör du ett via ett eget uttag. 

Det du har bokfört är ännu alltså ingen kostnad utan en egen insättning som blir en kostnad först när/om du gör ett eget uttag.

Har du följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna