Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fille_3
MEDLEM

Bokföring av slutavverkning enligt betalningsplan

Jag planerar att slutavverka skog, och har fått en prel betalningsplan där 1000 SEK är förskott, och resten delas upp vid leveranserna.

Fråga 1: hur bokför jag förskottet?
Fråga 2: ska jag göra en faktura som svarar mot avräkningsmeddelandet från köparen?
Fråga 3: hur fakturerar jag sedan delbetalningen, om förskottet ska "tas bort"?
2 SVAR 2
Göran A
UTFORSKARE

1.Eftersom det är en betalningsplan som sträcker sig över 2 år skall du bara redovisa ersättningen du erhållit och detta bokför du som en vanlig skogsförsäljning.

2. Du behöver inte upprätta en faktura utan avräkningen från köparen är en självfaktura och räcker som underlag

3. Du behöver inte faktura utan även slutbetalningen blir en självfaktura där du använder underlaget från köparen som bokföringsunderlag

Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hej Fille!
Skogskonton och avverkning av skog är ett snårigt område när det gäller bokföring och vi är dessvärre inte experter på detta område.
När jag söker runt får jag lite olika svar om huruvida man kan självfakturera detta eller inte, så är du osäker hade jag tipsat dig att ta kontakt med en redovisningskonsult.
Du får gärna dela med dig av svaret i den här tråden i sådana fall.

God jul!
//Alexander