Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av städartiklar som används hos kund

Hej,

 

Vi har ett städbolag där vi köper in en hel del städkemikalier, moppar osv. Allt som behövs för städ. Hittills har jag bokat detta som förbrukningsvara 5460 men tänker att det kan vara bra att ha koll på hur mycket vi köper in som vi sedan använder hos kund. Vi fakturerar bara för städ, vi specificerar inga produkter vi köpt. 

 

Vi köper också in engångsartiklar såsom muggar, bestick och toalettpapper som vi sedan vidarefakturerar kunden. 

 

Hur bör jag boka dessa? 

 

Tacksam för hjälp!

4 SVAR 4
Anna W1
UTFORSKARE

Hej! Det som används och förbrukas hos kund är varuinköp, (konto 40XX). Och jag tycker att ni bör fakturera material separat på era kundfakturor. Det blir "konstigt" att göra materialinköp utan att sälja material.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack för svar!

Eftersom vi köper in stora partier och behållare av städmaterial/kemikalier så blir det nästan omöjligt att fakturera det separat utan bakas in i städkostnaden. Blir det konstigt om jag bokför inköpen på 40XX konto?

 

Materialet som vi köper in och rakt av vidarefakturerar faktureras separat, det bakas inte in i kostnad för städet. 

Ok, jag förstår. 

Ni har ju säkert en bra överenskommelse med kunden hur fakturan ska specificeras, så det kan jag inte säga så mycket om. (Vid RUT-faktura måste man däremot göra annorlunda eftersom material inte ingår i avdraget).

Det är helt helt riktigt att lägga inköpen av städmaterial/kem på 40XX-konto. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi utför bara städ hos företag så RUT är inte aktuellt. Kör på 40XX konto både vad gäller kemikalier som används hos kund och material som vidarefaktureras. 

 

Tack för din hjälp!